چالش‌های غرب برای آموزش نظامی اوکراینی‌ها

 روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گزارش داده یکی از نیروهای اوکراینی که کی‌یف برای یادگیری استفاده از تسلیحات غربی به آلمان فرستاده، ۷۱ ساله است. 

به گزارش روز دوشنبه این رسانه، این مرد مسن داوطلبانه به ارتش اوکراین ملحق شده است. مربیان ناتو که در یک پایگاه نظامی نزدیک «کلیتس» در شمال شرقی آلمان کار می‌کنند، به این روزنامه گفتند سن و توانایی افرادی که برای یادگیری استفاده از تسلیحات می‌آیند بسیار متفاوت است. آن‌ها شکایت کردند که فرماندهان اوکراینی در خط مقدم، اغلب ترجیح می‌دهند بهترین سربازان خود را به جای فرستادن برای کسب آموزش به خارج از کشور، در سنگرها با خود حفظ کنند. 

«نیک رینولدز» محقق جنگ زمینی به فایننشال تایمز گفت در بسیاری از مواقع آموزش نظامی ارائه شده غرب انتظارات کی‌یف را برآورده نکرده است. به گفته وی، اوکراین می‌خواهد نیروهایش با تانک‌ها، خودروهای زرهی، مهمات و پهپادها در شرایطی که با میدان نبرد واقعی مطابقت دارد که می‌تواند در عین حال خطرآفرین باشد، تمرین کنند؛ اما کشورهای اروپایی تاب کمی برای حوادث حین آموزش دارند و این رویکرد با الزامات کی‌یف برای افراد تحت آموزش مطابقت ندارد. 

یکی از مربیان آلمانی گفت با فرماندهان مسن‌تر اوکراینی که آموزش نظامی را در دوران شوروی دریافت کرده‌اند و فکر می‌کنند بهتر می‌دانند، تنش‌هایی داشته است. به گفته «مارتین بون» سرتیپ هلندی که معاون ماموریت آموزش چند ملیتی اتحادیه اروپاست، «اما چالش شماره یک برنامه اروپاییِ آموزش نیروهای اوکراینی برای استفاده از تجهیزات غربی، کمبود مترجم است».

بون گفت: چالش بزرگ ترجمه کلماتی است که در زمینه نظامی و فنی استفاده می‌شود... کلماتی که در زندگی روزمره کاربردی ندارد. 

مشکلات زبانی همچنین مانع برنامه آموزش استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ که اکنون در دانمارک در جریان است، شده است. «سابرینا سینگ» سخنگوی پنتاگون هفته گذشته هشدار داد تا زمانی که خلبانان اوکراینی نتوانند به درستی انگلیسی صحبت کنند، آمریکا چراغ سبز ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را به اروپا نخواهد داد. 

چالش‌های غرب برای آموزش اوکراینی‌ها

اواسط مرداد پایگاه آمریکایی «پولیتیکو» به نقل از منابع مطلع گزارش داد تلاش‌های غرب برای آموزش هدایت جنگنده‌های پیشرفته اف-۱۶ به خلبانان اوکراینی به دلیل مهارت‌های ضعیف زبان انگلیسی آن‌ها به مانع خورده است. 

به گفته یک مقام آمریکایی و یک فرد آشنا به موضوع، یک گروه اولیه متشکل از هشت خلبان اوکراینی که به زبان انگلیسی مسلط هستند، آماده‌اند آموزش به پرواز درآوردن این جنگنده‌ها را به محض آن که یک برنامه آموزشی رسمی توسط چند کشور اروپایی تهیه و از سوی آمریکا تایید شود، آغاز کنند. این رسانه آمریکایی افزود با این حال، مهارت زبانی، همچنان برای بقیه ۳۲ خلبانی که برای آموزش اف-۱۶ در نظر گرفته شده‌اند، مانع است. 

مسکو بارها هشدار داده تحویل تسلیحات به اوکراین از سوی آمریکا و متحدانش تنها باعث طولانی شدن جنگ و افزایش خطر درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو می‌شود. به گفته روسیه، ارائه تسلیحات، آموزش و کمک اطلاعاتی غرب به اوکراین به این معنی است که آن‌ها همین حالا هم طرف درگیری هستند.