دردسر اف‌بی‌آی برای شناسایی مهاجران مرتبط با داعش در آمریکا

 مقام‌های مطلع آمریکایی که به گزارش‌های اطلاعاتی دسترسی داشتند، به ان‌بی‌سی نیوز گفتند این شبکه قاچاق انسان در ترکیه مستقر است و فردی که به ورود این مهاجران ازبک به آمریکا کمک کرد، روابطی با گروه تروریستی داعش دارد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «با این حال، هیچ نشانه‌ای نیست که تایید کند افرادی که با کمک این شبکه وارد آمریکا شدند، با یک سازمان تروریستی خارجی ارتباط دارند یا در طراحی حمله تروریستی در ایالات متحده شرکت دارند.»

اولین بار، شبکه خبری سی‌ان‌ان در این رابطه گزارش داد.

مقامات آمریکایی گفتند که اف‌بی‌آی در تلاش است تا حدود ۱۵ تن از حدود ۱۲۰ مهاجر ازبک را که با استفاده از این شبکه قاچاق مستقر در ترکیه وارد ایالات متحده شده‌اند، پیدا کند. یکی از سخنگویان اف‌بی‌آی گفت که این نهاد "توطئه تروریستی خاصی مرتبط با این اتباع خارجی که اخیرا از مرز جنوبی وارد ایالات متحده شده‌اند، شناسایی نکرده است."

به گفته مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا، مهاجران ازبک در هنگام ورود به ایالات متحده همگی از طریق ماموران گمرک و حفاظت مرزی تحت غربالگری معمول قرار گرفتند و هیچ اطلاعاتی در هیچ یک از پایگاه‌های اطلاعاتی تروریستی دولت وجود نداشت که نشان دهد آنها تهدید هستند. آنها متعاقبا وارد ایالات متحده شدند تا تاریخ دادگاهشان فرا برسد.

در ادامه، زمانی که اطلاعات تازه دریافت شد، اف‌بی‌آی برای یافتن این مهاجران و بررسی مجدد سوابق آنها دست به کار شد. مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند که اف‌بی‌آی با نهادهای امنیتی ترکیه همکاری کرده و پلیس آنجا شخص قاچاقچی را دستگیر کرده است.

دردسر اف‌بی‌آی برای شناسایی مهاجران مرتبط با داعش در آمریکا

مقامات به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که این قاچاقچی نهایتا تفکرات نزدیک به داعش داشته و به مهاجران برای اهداف تروریستی کمک نمی‌کرد. با این وجود، اف‌بی‌آی همچنان به دنبال برخی از این مهاجران است.

به گفته یک مقام امنیتی ارشد آمریکا، وزارت امنیت داخلی و گمرکات و حفاظت از مرزها، قوانین جدیدی را در مرز وضع کرده‌اند تا سایر مهاجران مرتبط با شبکه داعش را که هنوز در تلاش برای عبور از مرز هستند، بررسی کنند. علاوه بر این، مقامات کشورهای به اصطلاح ترانزیتی و فرودگاه‌ها در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.