۳ پیام اصلی سخنان سید حسن نصرالله

«عبدالباری عطوان » تحلیلگر برجسته فلسطینی و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در مقاله جدید خود برای این روزنامه، به سخنرانی اخیر سید « حسن نصرالله » دبیر کل حزب‌الله به مناسبت سالگرد عید آزادسازی دوم لبنان (پیروزی بر تروریست‌های تکفیری در حومه شرقی لبنان و آزادسازی الجرود) اشاره و اعلام کرد، سخنرانی جدید سید حسن نصرالله که به مناسبت ششمین سالگرد آزادسازی الجرود شرقی و قبل از رسیدن «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا به بیروت برای گفتگو درباره تشدید تنش‌ها در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی، انجام گرفت، حامل 3 پیام اصلی بود که دبیرکل حزب‌الله می‌خواست مخابره کند.

هشدار بزرگ سید حسن نصرالله برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها

عطوان افزود، 3 پیامی که سید حسن نصرالله در این سخنان خود می‌خواست بفرستد، بیانگر ویژگی‌های استراتژی محور مقاومت و قدرت تسلیحاتی و جهت‌گیری‌ها و اولویت‌های نظامی و سیاسی آینده آن است:

-اولین پیام سخنان سید حسن نصرالله پاسخ مستقیم و قاطعانه به تهدیدات اسرائیل برای ترور رهبران مقاومت فلسطین در عرصه لبنان، به ویژه «صالح العاروری» معاون دفتر سیاسی حماس و یکی از برجسته ترین معماران قیام مسلحانه در کرانه باختری و نیز «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی بود. دبیر کل حزب‌الله صراحتا تاکید کرد که مقاومت اسلامی لبنان با قدرت به هرگونه حرکت متجاوزانه رژیم اشغالگر علیه رهبران مقاومت پاسخ خواهد داد و در برابر هیچگونه عملیات ترور در اراضی لبنان ساکت نخواهد ماند. صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند که سید حسن نصرالله هر حرفی بزند به آن عمل می‌کند.

- پیام دوم دبیر کل حزب‌الله، خطاب به آمریکا و مزدوران آن در شرق فرات بود؛ جایی که سید حسن نصرالله در بخش اصلی از سخنرانی خود به تجاوزات اشغالگران آمریکایی در سوریه اشاره و تاکید کرد: مهمترین میادین نفتی و گازی سوریه در شرق فرات است که ثروت‌های آن توسط اشغالگران آمریکایی غارت می‌شود و آنها مانع بازگشت حاکمیت سوریه به این میادین و ثروت‌های طبیعی مردم سوریه می‌شوند. اما مقاومت قدرت آزادسازی این میادین را دارد و درگیری آینده در شرق فرات می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل گردد.

۳ پیام اصلی سخنان سید حسن نصرالله

- پیام سوم سخنان سید حسن نصرالله درباره اوضاع داخلی لبنان و خطاب به مسئولان این کشور بود که بخش اول آن اطمینان‌بخش و بخش دوم آن در قالب هشدار بود؛ جایی که او ابتدا تاکید کرد گفتگو میان حزب‌الله و جریان آزاد ملی در حال پیشرفت است. سید حسن نصرالله همچنین بر استواری ائتلاف حزب‌الله با جنبش امل و «نبیه بری» رهبر این جنبش و بر ادامه راه امام موسی صدر در مقاومت و دفاع از مسئله فلسطین و پایبندی به لبنانی واحد و یکپارچه تاکید کرد. دبیر کل حزب‌الله در بخش دوم سخنان خود درباره لبنان بار دیگر تاکید کرد اجازه نمی‌دهیم رئیس جمهوری در لبنان روی کار بیاید که در خدمت رژیم صهیونیستی باشد و مقابل حزب‌الله و مردم لبنان بایستد.

در ادامه مقاله عطوان آمده است، ما در این جا به 2 پیام نخست سخنان سید حسن نصرالله که مربوط به تهدیدات دشمن صهیونیستی درباره ترور رهبران مقاومت و تجاوزات آمریکا در شرق فرات و نیز پروژه جدید این کشور برای حمایت از گروه‌های تروریستی با هدف ناامن کردن عراق و از بین بردن ثبات آن است، می‌پردازیم.

 این تحلیلگر فلسطینی نوشت، سید حسن نصرالله که صاحب یک دستگاه امنیتی قدرتمند و شاید قوی‌ترین دستگاه امنیتی در منطقه است، به خوبی می‌داند که این تهدیدات رژیم صهیونیستی درباره ترور رهبران مقاومت احتمال دارد جدی باشد و این امر چند علت دارد. بارزترین دلیل آن شکست دشمن صهیونیستی در سیطره بر مقاومت در داخل فلسطین است؛ مقاومتی که روز به روز در حال پیشرفت بوده و به سلاح‌های بسیار پیشرفته‌ای دست یافته است.

عطوان افزود، تفنگ‌های ساخت داخل و دستیابی مقاومت فلسطین به تکنولوژی موشک‌ها از جمله موشک‌های ضد تانک (کورنت) خطری بزرگ برای رژیم اشغالگر است و موشک‌باران شهرک‌ها و زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی توسط مقاومت فلسطین تنها مسئله زمان است. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از خلال این تهدیدهای ترور، در حال انجام تلاشی مذبوحانه برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های کابینه خود، فروپاشی بازدارندگی امنیتی و نظامی اسرائیل و از بین رفتن اعتماد شهرک‌نشینان به کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی در سایه رشد و توسعه چشمگیر قدرت مقاومت است.

بر اساس این مقاله، سید حسن نصرالله در توصیف دقیق وضعیت رژیم اشغالگر گفت که «دشمن در یک باتلاق تاریخی موجودیتی به سر می‌برد و هیچ راهی برای خروج از آن ندارد». این تلاش‌های مذبوحانه نتانیاهو برای نجات از باتلاقی که گرفتار آن شده را همچنین می‌توانیم در لفاظی‌های اخیر آن و متهم کردن ایران به حمایت از مقاومت در کرانه باختری ببینیم؛ جایی که نتانیاهو اخیرا گفته بود ایران برای ناامن کردن اسرائیل برنامه‌ریزی کرده است.

ایران، حامی اصلی مقاومت فلسطین

عبدالباری عطوان تصریح کرد، سوالی که اینجا مطرح می‌شود آن است که چه چیزی در اینجا عجیب است؟ حمایت ایران از مقاومت یک امر بدیهی و طبیعی است و اصلا چرا ایران نباید از مقاومت در فلسطین حمایت کند؟ آیا حمایت از مقاومت یک وظیفه مشروع ملی، اخلاقی، اسلامی و بین‌المللی نیست؟ آیا واقعا صهیونیست‌ها انتظار دارند جمهوری اسلامی ایران با رژیم نژادپرست و فاشیست اسرائیل به شیوه‌ای برخورد کند که کشورهای سازشکار در تعامل با این رژیم پیش‌ گرفته‌اند؟

استراتژی جدید مقاومت برای پایان دادن به اشغالگری آمریکا در سوریه

در ادامه این یادداشت تاکید شده است، اما تمرکز مجدد و قابل توجه سید حسن نصرالله بر اشغالگری آمریکا در شرق فرات و تهدید به مقابله مقاومت با این تحرکات متجاوزانه ایالات متحده و مزدوران آن، شاید حکایت از وجود طرح جدید محور مقاومت برای مقابله با اشغالگری آمریکا در این منطقه و وارد کردن ضربات سنگین به دشمن جهت عقب‌نشینی از شرق فرات داشته باشد.

عطوان تصریح کرد، در اینجا لازم است یادآوری کنیم که حزب‌الله نقش مهمی در مقابله با اشغالگری آمریکا در عراق داشت و در کنار نیروهای ملی عراق موفق شد اشغالگران آمریکایی را شکست دهد. همچنین نقش نیروهای حزب‌الله در مبارزه با تروریست‌هایِ تحت حمایت آمریکا بر کسی پوشیده نیست؛ تروریست‌هایی که با هدف نابودی و تجزیه و سرنگونی نظام سوریه و روی کار آوردن یک نظام وابسته به غرب در این کشور وارد سوریه شده بودند.

بر اساس این مقاله، در حال حاضر منطقه عربی منتظر جرقه‌ای است که می‌تواند آتش جنگ منطقه‌ای را در روزهای آینده روشن کند. آیا این جنگ در پاسخ مقاومت به تلاش ناامیدانه رژیم صهیونیستی برای ترور رهبران مقاومت تجسم خواهد یافت؟ یا در آغاز عملیات آزادسازی شرق فرات از شر اشغالگران آمریکایی توسط گروه‌های مقاومت به رهبری حزب‌الله؟ به ویژه اینکه تصمیم مهمی برای پایان دادن به درد و رنج ملت سوریه اتخاذ شده و از برجسته‌ترین بندهای این تصمیم آن است که ملت و رهبری سوریه هرگز در برابر محاصره آمریکا تسلیم نمی‌شوند و اجازه نمی‌دهند تجربه دردناک عراق (اشغالگری آمریکا در عراق) در سوریه تکرار شود.

عبدالباری عطوان در پایان این یادداشت خود تاکید کرد، اگر دولت ایالات متحده و آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا که درواقع یک عنصر اسرائیلی با تابعیت آمریکایی است، نمی‌دانستند که این جنگ بسیار نزدیک است، شاید او برای سفر به لبنان تا این حد عجله نمی‌کرد. هوکشتاین اکنون همه تلاش‌های خود را برای جلوگیری از وقوع این جنگ و یا دست کم به تعویق انداختن آن متمرکز کرده است. سوال این است که آیا هوکشتاین که درواقع فرستاده اسرائیل است نه آمریکا، در ماموریت خود موفق خواهد شد؟ ما باور نداریم که او موفق شود؛ چرا که نمی‌داند شرایط تغییر کرده و مقاومت ادامه دارد و هرگز متوقف نخواهد شد و این مقاومت است که دست بالا را دارد و تصمیم‌گیرنده برای جنگ و صلح است.