دولت فرانسه برای ترور «قذافی»، هواپیمای ایتالیا را سرنگون کرد

 نشریه پولیتیکو گزارش داد که «جولیانو آماتو»، نخست وزیر اسبق ایتالیا در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی لاریپوبلیکا اعلام کرد دولت فرانسه در سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹) با هدف ترور معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، یک هواپیمای مسافربری ایتالیایی را سرنگون کرد.

به نوشته پولیتیکو این ادعا و بمب خبری نخست‌وزیر سابق ایتالیا می‌تواند روابط پرتنش بین ایتالیا و فرانسه را تیره‌تر کند. به گفته آماتو نیروی هوایی فرانسه، سهواً  پرواز ۸۷۰ ایتاویا (Itavia) را در مسیر بولونیا به پالرمو را با شلیک موشک سرنگون کرد و همه ۸۱ سرنشین آن کشته شدند.

نیروی هوایی فرانسه، موشکی را با هدف ترور قذافی شلیک کرده که سهوا پرواز ۸۷۰ ایتاویا (Itavia) را در مسیر بولونیا به پالرمو ساقط کرده است.

آماتو با بیان اینکه «این طرح (شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایتالیا) اجرا شد تا هواپیمایی را بزند که تصور می‌شد قذافی یکی از مسافران آن است.».

دولت فرانسه برای ترور «قذافی»، هواپیمای ایتالیا را سرنگون کرد

نخست‌وزیر اسبق ایتالیا از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواست به این ادعای او پاسخ دهد و دراین‌باره افزود «این فرصتی برای الیزه خواهد بود تا شرمی که بر دوش پاریس سنگینی می‌کند را بین ببرد.»

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در واکنش به این ادعای نخست‌وزیر اسبق این کشور گفت گفت که ادعاهای آماتو «شایسته توجه» است، اما او باید علاوه بر «استنتاج‌ها و برداشت‌های شخصی»، مدارک معتبری ارائه دهد، اما آماتو اعلام کرده که هیچ مدرک محکمی برای حمایت از این ادعاها ندارد.