تماس‌های محرمانه رژیم صهیونیستی با این کشور

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»، امروز (چهارشنبه، ۶ سپتامبر)، با انتشار گزارشی از «تماس‌های محرمانه و سری» رژیم صهیونیستی با برخی طرف‌ها در اندونزی با هدف دستیابی به راهی برای عادی‌سازی روابط دوجانبه خبر داد.

این روزنامه در عین حال نوشت: «ارزیابی اسرائیل حاکی از آن است که نمی‌تواند قبل از توافق عادی سازی روابط با عربستان به توافق عادی سازی با اندونزی دست یابد و ماهیت دولت راست افراطی کنونی اسرائیل این اجازه را نخواهد داد». 

یدیعوت آحارانوت در ادامه مدعی شد: «در فوریه آینده، در اندونزی انتخابات ریاست‌جمهوری، معاون وی و پارلمان برگزار خواهد شد و این انتخابات برای عادی سازی روابط با "اسرائیل" تعیین‌کننده خواهد بود. در حال حاضر هیچ روابط دیپلماتیک رسمی بین اندونزی و "اسرائیل" وجود ندارد، اما کانال‌های ارتباطی مستقیمی بین "اسرائیل" و طرف‌هایی در اندونزی برای گرم کردن روابط دو طرف وجود دارد و میان دو طرف روابط تجاری، گردشگری و همکاری‌های امنیتی برقرار است».

پاسخ عجیب نتانیاهو: تقصیر ایران است، ما هیچ‌کاره‌ایم!

به نوشته این روزنامه، ایالات متحده در پشت پرده تلاش دارد تا اندونزی را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل متقاعد کند. اما در رژیم صهیونیستی این اختلاف نظر وجود دارد که آیا اندونزی حاضر می‌شود قبل از عربستان روابط خود را با اسرائیل عادی سازی کند یا ترجیح می‌دهد این کار پس از عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم موقت انجام شود. برخی مقامات صهیونیستی بر این باورند که اندونزی اقداماتی را برای گرم کردن روابط با اسرائیل انجام خواهد داد، اما برخی دیگر در این خصوص تردید دارند و معتقدند که اندونزی آمادگی چنین امری را ندارد.

این مقامات می‌گویند که طی ماه‌های اخیر، اندونزی اجازه ورود ورزشکاران اسرائیلی به اراضی خود را نداده، اقدامی که به عدم میزبانی او برای مسابقات جهانی منجر شد. یک مقام ارشد صهیونیستی نیز می‌گوید که اندونزی از تظاهرات و اعتراضات می‌ترسد و لذا منتظر عادی‌سازی روابط ریاض باقی خواهد ماند. ضمن این‌که ساختار کابینه کنونی اسرائیل، اندونزی را برای برداشتن گامی در خصوص نزدیکی به تل‌آویو با مشکل مواجه خواهد کرد.