سندی بر جاهلیت فرانسه| زن زندگی آزادی

دادگاهی در فرانسه اعلام کرد از ممنوع شدن پوشش‌های اسلامی در مدارس دخترانه این کشور حمایت می‌کند. 

شورای دولتی که بالاترین  دادگاه اداری فرانسه است امروز پنجشنبه قرار بود نظرش را درباره قانونی بودن دانش‌آموزان دختر از پوشیدن پوشش‌های اسلامی نظیر «عبایه»، ردای گشاد و تمام قد اعلام کند. 

پیش از این انجمنی به نمایندگی از مسلمانان فرانسه تصمیم دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور اروپایی برای منع دانش‌آموزان دختر از پوشیدن عبایه را نزد شورای دولتی فرانسه به عنوان بالاترین مرجع قانونی فرانسه به چالش کشیده بود. 

دولت فرانسه از سال 2004 پوشیدن حجاب اسلامی در مدارس دولتی این کشور را ممنوع کرده است. مسلمان‌ها 10 درصد از جمعیت 67 میلیونی فرانسه را تشکیل می‌دهند اما پاریس مدعی شده که پوشش اسلامی نشان‌دهنده وابستگی‌های مذهبی فرد است و  قوانین مربوط به سکولاریسم در آموزش را نقض می‌کند. 

فرانسه

 وزیر آموزش و پرورش فرانسه دو روز پیش تایید کرد که ده‌ها دانش آموز مسلمان به قانون ممنوعیت پوشش اسلامی توجهی نکردند.

به نوشته روزنامه فرانسوی «لوپوئن»، «گابریل آتال» وزیر آموزش و پرورش فرانسه روز سه شنبه از مقاومت شمار قابل توجهی از دانش آموزان مسلمان فرانسه با قانون ممنوعیت پوشش اسلامی  در مراکز آموزشی خبر داد.

وزیر آموزش و پرورش فرانسه اظهار داشت: « 298 دانش‌آموز روز دوشنبه با وجود ممنوعیت پوشش اسلامی (عبا) در مدارس ، با این پوشش در مدارس حاضر شدند و 67 دانش‌آموز از تغییر آن خودداری کردند.»

به گفته وی، کسانی که برابر این ممنوعیت مقاومت می کنند در شهرهای کوچکتر ادامه تحصیل خواهند داد.

وزیر آموزش و پرورش فرانسه روز دوشنبه گفت که مقامات این کشور بیش از ۵۰۰ مدرسه را در زمینه منع پوشش اسلامی از جمله عبا زیر نظر دارند.

در حالی که تعداد مسلمانان در بسیاری از کشورهای اروپایی روندی فزاینده داشته، اسلام هراسی نیز در این کشورها طی سال های اخیر تشدید یافته است.

اسلام‌هراسی، در نتیجه تحولات متعدد در سطح روابط تاریخی بین جهان اسلام و غرب از یک سو و در سطح تحولات معاصر در جوامع اسلامی و کشورهای غربی از سوی دیگر، ایجاد شده است. این اصطلاح از اوایل قرن ۲۰ پدیدار شد اما در عمل، پیش از آن نیز وجود داشت.