زمین‌لرزه مرگبار مغرب را لرزاند

زمین‌لرزه ای به قدرت ۶.۸ در مقیاس ریشتر بامداد شنبه (۱۸ شهریور/ ۹ سپتامبر) مغرب را لرزاند.

 

گزارش رسانه‌ها حاکی است شدت این زمین‌لرزه به اندازه‌ای بود که از شهر «رباط» در شمال مراکش تا «سیدی افنی» در جنوب این کشور احساس شد.

سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) کانون زلزله را در نزدیکی منطقه تفریحی «اوکایمدن» برآورد کرده. این منطقه در کوه‌های اطلس واقع شده و حدود ۷۵ کیلومتر با شهر مراکش، چهارمین شهر بزرگ کشور مغرب فاصله دارد.

گزارشی از تلفات این حادثه مخابره نشده اما فیلم‌ها و تصاویر منتشرشده در فضای مجازی انبوهی از گرد و غبار و ساختمان‌های تخریب‌شده را نشان می‌دهد.

تصاویر دیگر، شهروندان وحشتزده را در حال تلاش برای گریز به مناطق امن در بیرون از ساختمان‌های محلی و به سمت خیابان نشان می‌دهد.

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده زمان وقوع زلزله را ساعت ۲۳ شب به وقت محلی (معادل با ساعت ۲۲:۰۰ به وقت گرینویچ) اعلام کرده است.

زمین‌لرزه مرگبار مغرب را لرزاند

زمین‌لرزه در این منطقه به ندرت اتفاق می‌افتد اما رویداد غیرمنتظره‌ نیست. گزارش‌ها حاکی است در بیش از ۱۲۰ سال گذشته هیچ زمین‌لرزه‌ای با این شدت در اینجا رخ نداده است.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا در وب‌سایت خود نوشته است: «از سال ۱۹۰۰ به این سو، هیچ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶ ریشتر یا قوی‌تر از آن در شعاع ۵۰ کیلومتری منطقه محل وقوع زمین‌لرزه فعلی به وقوع نپیوسته است.»

زمین‌لرزه فعلی نسبتاً کم‌عمق بوده و در عمق ۱۸.۵ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.