شکست آتش‌بس در اردوگاه «عین الحلوه» لبنان

 رسانه‌های لبنانی از ازسرگیری درگیری‌ها در اردوگاه «عین‌الحلوه» لبنان میان عناصر جنبش «فتح» و گروه‌های افراطی در جبهه «حی حطین» و تیراندازی میان دو طرف خبر دادند و اعلام کردند که از صبح امروز این درگیری‌ها تشدید شده و تاکنون دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند. دیدارها و تحرکات فوری برای توقف درگیری‌ها در این اردوگاه از سر گرفته شده است. 

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد: در پی اصابت گلوله‌های سرگردان به مناطقی در صیدا در مجاورت اردوگاه عین‌الحلوه، دست‌کم دو نفر کشته و ۱۱ نفر از جمله یک کارگر مصری زخمی شدند.

برخی منابع نیز اعلام کردند که در داخل اردوگاه نیز چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند. هرچند که منابع رسمی، اطلاعاتی در این خصوص منتشر نکردند. 

اوایل مردادماه گذشته بود که فضای سیاسی امنیتی لبنان را درگیری‌های خونین در اردوگاه فلسطینی عین‌الحلوه متشنج کرد. این درگیری، پس از تیراندازی به سوی خودروی فرمانده امنیت ملی فلسطین در شهر «صیدا» آغاز شد. ترور نافرجام «محمود خلیل» ملقب به «ابو قتاده» یکی از فرماندهان گرو‌ه موسوم به «عصبه الانصار» فلسطین در این اردوگاه، آغازگر این درگیری‌ها بود. یک روز بعد در۳۰ جولای، پس از تیراندازی به سوی خودروی «ابواشرف العرموشی» فرمانده امنیت ملی فلسطین در شهر «صیدا» و کشته شدن این فرمانده جنبش فتح، درگیری‌های مسلحانه تشدید شد و با وجود توافق آتش‌بس موقت این درگیری‌ها به صورت پراکنده، همچنان ادامه یافت تا در نهایت طی چند هفته اخیر فضای آرامی در این اردوگاه برقرار شد. 

پس از آتش‌بس چند روزه در اردوگاه عین الحلوه لبنان، شامگاه پنجشنبه (7 سپتامبر)، دو بمب در این اردوگاه منفجر شد و پس از آن،  تیراندازی میان گروه‌های سلفی و نیروهای جنبش فتح از سرگرفته شد. 

جنبش فتح اعلام کرد که با کسانی درگیر شده که ابو اشرف العرموشی را کشته بودند و در حال حاضر نیز در حال حمله به مقرهای فتح هستند، لذا نیروهای امنیت ملی فلسطین و نیروهای این جنبش، در حال درگیری با عناصر مهاجم و دفع این حمله هستند.

شکست آتش‌بس در اردوگاه «عین الحلوه» لبنان

اما پس از درگیری‌های پراکنده روز پنجشنبه تا جمعه که دست‌کم 20 زخمی از دو طرف برجای گذاشت، گروه‌های درگیر در بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان، از دستیابی به توافق آتش‌بس خبر دادند و تا صبح امروز، آرامش شکننده‌ای در این اردوگاه برقرار بود. 

اردوگاه عین‌الحلوه در سال ۱۹۴۸ در جنوب لبنان احداث شد و بر اساس آمار ارائه شده سازمان ملل، نزدیک به ۵۰ هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده است و آمار غیررسمی شمار این آوارگان را ۷۰ هزار نفر اعلام می‌کند. 

ناظران و تحلیلگران سیاسی، از نقش رژیم  صهیونیستی در فتنه جاری در عین‌الحلوه خبر می‌دهند زیرا در سایه افزایش قدرت بازدارندگی حزب‌الله لبنان و تضعیف ارتش اشغالگر به دلیل اختلافات و درگیری‌های داخلی، ایجاد هرگونه تنش و درگیری در داخل لبنان به ویژه در مرزهای جنوبی این کشور به نفع تل‌آویو خواهد بود. زیرا هرگونه سردرگمی نظامی در جنوب لبنان به نفع اسرائیل تمام خواهد شد که نیروهای خود را در مرز لبنان به خط کرده است و تکرار سناریوی دخالت ارتش لبنان در اردوگاه «نهرالبارد» واقع در شمال لبنان در سال ۲۰۰۷، این بار در نهرالبارد، کاملا به نفع تل‌آویو تمام خواهد شد.