هشدار مدیر اف‌بی‌آی درباره شمار جاسوسان روسیه در آمریکا

 کریستوفر رای، مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در جریان اظهاراتی در «موزه جاسوسی» واشنگتن گفت: «تهدید ضد اطلاعات و جاسوسی سنتی روسیه همچنان گسترده است.»

او افزود: «ردپای اطلاعاتی روسیه - منظور من افسران اطلاعاتی است - هنوز در ایالات متحده بسیار بزرگ است و ما دائما با آن برخورد می‌کنیم و سعی داریم به هر طریقی که می‌توانیم مانع از آن شده و از آن جلوگیری کرده و آن را مختل کنیم.»

فعالیت جاسوسان روسیه در خاک آمریکا موضوع جدیدی نیست، اما از آنجایی که مقامات ایالات متحده به طور فزاینده‌ای روسیه را در دوران ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین به عنوان یک «دشمن» تلقی می‌کنند، نگرانی‌های ضد جاسوسی سنتی که زمانی به عنوان یادگارهای جنگ سرد تصور می‌شد، بار دیگر توجهات را به خود جلب کرده است. منظور از تحرکات ضد اطلاعاتی، فعالیت جاسوسان انسانی است که در خاک ایالات متحده عمل می‌کنند، به جای جاسوسی سایبری که از داخل روسیه انجام می‌شود.

هشدار مدیر اف‌بی‌آی درباره شمار جاسوسان روسیه در آمریکا

کریستوفر رای با اشاره به اینکه یک تبعه مکزیکی در سال ۲۰۲۰ به دست مقامات آمریکا بازداشت شده و به کمک اطلاعاتی به روسیه متهم است، گفت که روسیه نه تنها «افسران اطلاعاتی سنتی» بلکه دیگر عوامل را هم جذب می‌کند. او افزود: «طی سال‌های گذشته، آمریکا گام‌های مثبتی در کاهش ردپای افسران اطلاعات روسیه در ایالات متحده برداشته و در واقع آنها را بیرون انداخته است.»