استفاده  نخست وزیر هند از عنوان «بهارات» به جای «هند»

 در پلاکی که مقابل نارندا مودی، نخست وزیر هند در افتتاحیه نشست گروه ۲۰ (G-۲۰) در روز شنبه قرار داشت از واژه « بهارات » استفاده شد که گمانه زنی‌ها در مورد تغییر نام این کشور جنوب آسیا را افزایش داد.

 هند را بهارات، بهاراتا و هندوستان - نام‌های پیش از استعمار آن - در زبان‌های هندی نیز می‌گویند. این‌ اسامی به جای هم توسط عموم و به طور رسمی استفاده می‌شوند. این کشور پس از دوره استعماری انگلیس به ایندیا مشهور شد و در عناوین صاحبان مناصب مانند رئیس جمهور یا نخست وزیر هنگام برقراری ارتباط به زبان انگلیسی از واژه ایندیا استفاده می‌شد.

اما در اوایل این هفته، دروپادی مورمو، رئیس جمهور هند در دعوت نامه شام برای پذیرایی از رهبران گروه ۲۰ از خود به عنوان رئیس جمهور بهارات یاد کرد که جنجال برانگیخت. در همین راستا مودی روز شنبه در نشست سران گروه ۲۰ در دهلی نو پشت یک میز نشست که روی آن «بهارات» نوشته شده بود. مودی که به زبان هندی صحبت می‌کرد، گفت: بهارات از نمایندگان به عنوان رئیس گروه ۲۰ استقبال می‌کند. 

استفاده مودی از عنوان «بهارات» به جای «هند»

نام بهارات مربوط به قرن‌ها پیش از استعمار انگلیس است اما نکته مهم آن است که حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (حزب مودی و حزب حاکم هند) این نام را به بنیانگذار خود نسبت می‌دهند.