هدف بایدن از سفر به ویتنام

 «جو بایدن »، رئیس جمهور آمریکا که در راستای سیاست دولتش برای تضعیف روابط کشورهای آسیایی با چین به ویتنام سفر کرده مدعی شد، به دنبال شروع یک « جنگ سرد » با چین نیست.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، در حالی که آمریکا با تحرکات نظامی خود در اطراف چین از جمله در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی و سفرهای مقامهایش به تایپه تحریکات مداوم علیه پکن را ادامه داده و با اقدامات مداخله جویانه به بی ثباتی در نقاط مختلف جهان دامن زده، جو بایدن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «نگوین فو ترونگ»، همتای ویتنامی خود ادعا کرد، هدفش از برقراری روابط با ویتنام و دیگر کشورهای آسیایی کمک به برقراری ثبات در جهان است.

رئیس جمهور آمریکا که کشورش سابقه زیادی از جنایات را با مداخلات و جنگهایش در دهه های گذشته در آسیا همچون انفجارهای اتمی در هیروشیما و ناگازاکی، مداخله در شبه جزیره کره و به ویژه راه انداختن جنگ ویتنام بر جای گذاشته، در کنفرانس خبری در ویتنام مدعی شد: «ما فرصتی برای تقویت ائتلاف‌ها در سراسر جهان برای حفظ ثبات داریم و این هدف این سفر است. هدف از این سفر مهار چین نیست. هدف آن داشتن یک پایگاه باثبات است.»

به گزارش آسوشیتدپرس، در پی سفر بایدن به شهر هانوی، ویتنام اعلام کرد آمریکا را در بالاترین وضعیت دیپلماتیک یعنی شریک استراتژیک راهبردی قرار می‌دهد.

بایدن اظهار کرد، شرکت‌های آمریکایی به دنبال جایگزین برای کارخانه‌های آمریکایی در ویتنام هستند و ویتنام به دنبال نشان دادن استقلال خود است.

بایدن پس از دیدارش در صبح یکشنبه با رهبران ویتنام در شهر هانوی گفت که از برقراری شراکت جدید با ویتنام استقبال کرده و امیدوار است که دو کشور در حوزه‌های آب‌وهوا، اقتصاد و مسائل دیگر در ضمن این سفر 24 ساعته او پیشرفت رقم بزنند.

وزارت خارجه چین هفته قبل به آمریکا در واکنش به برنامه سفر بایدن به ویتنام هشدار داد که از روابط با کشورهای آسیایی علیه یک کشور ثالث (چین) استفاده نکند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین بیان داشت: آمریکا باید ذهنیت بده‌بستانی متعلق به دوران جنگ سرد را کنار گذاشته، از قواعد اساسی روابط بین‌الملل پیروی کرده و ثبات، توسعه، صلح و موفقیت در منطقه را تهدید نکند.

بایدن با وجود آنکه در زمان جنگ ویتنام به خاطر آسم داشتن در نوجوانی از خدمت نظامی معاف بود و در این جنگ شرکت نکرد خودش را بخشی از «نسل ویتنام» خواند.

هدف بایدن از سفر به ویتنام

بایدن ادعا کرد، سیاستمداران جنگ طلب آمریکایی همچون «جان مک‌کین»، سناتور جمهوریخواه که فوت کرده و «جان کری» فرستاده ویژه آب و هوایی دولتش در جنگ ویتنام شرکت داشتند و بعد از جنگ برای برقراری روابط با ویتنام تلاش کردند.

جو بایدن ۸۰ ساله از زمان آغاز ریاست‌جمهوری خود با گاف‌های متعدد و رفتارهای عجیب و غریب، سؤالات زیادی را در خصوص سلامت ذهنی و جسمانی خود در بین افکار عمومی به وجود آورده است.

او روز سه شنبه هفته گذشته با ترک نابهنگام و سریع سالن مراسم بزرگداشت کهنه‌سربازان جنگ ویتنام، سؤالاتی را درباره تشدید زوال عقلی‌اش برانگیخت و به بی‌احترامی شدید به نظامیان بازنشسته آمریکا متهم شد.