السودانی: به نیروهای جنگی خارجی نیاز نداریم

محمد شیاع السودانی ، نخست وزیر عراق گفت: تحرکات مربیان نظامی کشورهای عضو ائتلاف آمریکا در پایگاه‌های عراقی با موافقت دولت عراق و با اطلاع فرماندهی عملیات مشترک صورت می‌گیرد. تحرکات اخیر آمریکا عملیاتی برای جایگزینی نیروهای حاضر در سوریه، یک تیپ با تیپ دیگر بود. ما به اطلاعاتی دست یافتیم که کمک کرد پایگاه‌های مهم رهبران داعش را مورد هدف قرار دهیم که یکی از آن‌ها در صحرای الانبار بود. ما در هدف قرار دادن داعش عملیات پیشدستانه انجام دادیم و مانع هدف قرار گرفتن بافت عراق در استان دیالی برای ایجاد فتنه شدیم.

وی گفت: هیئت عراقی که به آمریکا سفر کرد در مذاکرات با آن‌ها صراحتا اعلام کرد که عراق به نیروهای جنگی نیاز ندارد. ما با واشنگتن برای تشکیل کمیته‌ای توافق کردیم و این کمیته مشترک عراق و آمریکا در اواسط سپتامبر نشست خود را برای تعیین شکل روابط با ائتلاف بین‌المللی برگزار می‌کند.

السودانی: به نیروهای جنگی خارجی نیاز نداریم

السودانی گفت: طرف ایرانی در آخرین دیداری که داشتیم درباره امکان تعامل با ارزهای دیگری مثل یوان، درهم، یورو یا دینار عراق یا تومان ایران صحبت کرد. ما مکانیزی داریم که بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی عراق برای ایجاد طرحی جهت تجارت میان دو کشور روی آن کار می‌کنند.

وی تأکید کرد: نشست بغداد  ۲۰۲۳  فلسفه دولت عراق برای اداره روابطش با کشورهای منطقه و جهان براساس تبادل منافع اقتصادی را روشن می‌کند. ما برای استفاده از امکانات و منابع و موقعیت جغرافیایی خود به نفع توافق منطقه‌ای در نشست آتی بغداد با عنوان توسعه اقتصادی؛ ضامن ثبات امنیتی و داخلی تلاش می‌کنیم.