افزایش سوال‌برانگیز تعداد نیروهای آمریکایی در عراق

 جاسم العطوانی، عضو پارلمان عراق به خبرگزاری المعلومه گفت، قرارداد منعقد شده بین آمریکایی‌ها و نیروهای امنیتی عراق درباره حضور آمریکایی‌ها برای آموزش و مشاوره نیازمند «نظارت، پیگیری و تعیین تعداد نیروهای مستقر در کشور» است.

وی افزود، اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد سربازان آمریکایی مستقر در داخل عراق افزایش قابل توجهی یافته است. هدف از حضور این نیروها آموزش نیروهای امنیتی عراق نیست، بلکه می‌خواهند از سفارت آمریکا حفاظت کنند.

عضو پارلمان عراق گفت، فرماندهی عملیات مشترک که شامل همه نیروهای امنیتی اعم از خارجی یا آمریکایی یا عراقی می‌شود، از ماهیت نیروهای نظامی و تعداد آنها در داخل کشور اطلاع دارد.

العطوانی تاکید کرد، پارلمان با حضور نیروهای آمریکایی به ویژه که به تازگی معلوم شده تعدادشان داخل کشور افزایش هم یافته است، مخالف است.

نیروهای آمریکایی در میان تناقض گویی‌های واشنگتن درمورد ماهیت حضور آنها، همچنان در خاک عراق مستقر هستند؛ گاهی هدف از این حضور را کمک و مشورت و گاهی اجرای عملیات نظامی مشکوک اعلام می‌کنند.

پیش از این فرماندهی آمریکا از اجرای ۲۸ عملیات نظامی مشترک داخل خاک عراق طی یک ماه خبر داد.

همچنین محمود مرعی، از رهبران ائتلاف فتح از دولت و پارلمان عراق خواست، به نقض‌های حاکمیتی واشنگتن در عراق پایان دهند. وی تاکید کرد، تصمیم اخراج نیروهای نظامی آمریکا از کشور هنوز اجرایی نشده است‌.

وی گفت، تحرکات نیروهای آمریکایی در تعدادی از استان‌ها همچنان ادامه دارد و دلیلش مشخص نیست. توافقنامه استراتژیک که منجر به خروج نیروهای نظامی می‌شود، باید اجرا شود.

افزایش سوال‌برانگیز تعداد نیروهای آمریکایی در عراق

مرعی گفت، نیروهای نظامی خارجی که داخل خاک عراق پرسه می‌زنند به پایگاه‌های آمریکا برمی‌گردند که همچنان در برخی از استان‌ها وجود دارند. تصمیم اخراج نیروهای نظامی آمریکا از کشور هنوز اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد، یکی از دلایل این تحرکات تلاش واشنگتن بر کنترل برخی از مناطق سوریه است. دولت و پارلمان باید به این نقض‌های حاکمیتی واشنگتن در عراق پایان دهند.

اخیرا فیلم های ویدئویی از تحرکات نیروهای آمریکایی در داخل عراق منتشر شده؛ تحرکاتی که جامعه جهانی را نگران کرده است، زیرا از انجام عملیات نظامی یا توطئه‌های محرمانه علیه عراق هراس دارد.