جنگ ترکیبی؛ نقشه جدید غربی‌ها برای مردم یمن

 بیش از هشت سال از تجاوز ائتلاف سعودی غربی به ملت یمن می‌گذرد.طی نزدیک به یک دهه مردم یمن تحت ظالمانه ترین تحریم‌ها و محاصره زمینی، هوایی و دریایی قرار گرفتند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اخیراً در بیانیه‌ای اعلام کرد که هشت سال جنگ، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار یمنی را که ۷۴ درصد آن‌ها زن و کودک هستند، مجبور به فرار کرد و باعث افزایش فقر شد، اکنون دو سوم یمنی‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند. به گفته سازمان برنامه جهانی غذا، ۲۱.۶ میلیون یمنی به حمایت بشردوستانه نیاز دارند، ۱۷ میلیون تن از ناامنی غذایی رنج می‌برند و ۲.۲ میلیون کودک یمنی زیر پنج سال به دلیل سوءتغذیه حاد به حمایت پزشکی نیاز دارند.

بر اساس مفاد آتش‌بس حاصل‌شده میان یمن و عربستان در دوم آوریل ۲۰۲۲، قرار بود پروازهای مسافربری فرودگاه صنعا از سر گرفته شوند و آمریکا این را دستاورد «مسئولیت‌پذیری» خود در این بحران انسانی اعلام کرد. اما گزارش هفته نامه نیشن آمریکایی نشان می‌دهد که تعداد پروازها برای مداوای بیماران پس از آتش‌بس همچنان آن‌قدر کم است که گویی این ماده از پیمان آتش‌بس عملاً اجرا نمی‌شود و بیمارانی که به مداوای اضطراری نیاز دارند، از خدمات درمانی بی‌نصیب هستند.

از دیگر مفاد آتش بس؛ آزادی زندانیان دو طرف سعودی و یمنی بود. ائتلاف سعودی در این آتش بس ملزم شد که پنج روز پس از آزادی اولین گروه از اسیران دو طرف که برای آزادی آن‌ها توافق شده، پرونده باقی اسرا را که هنوز بر سر تاریخ آزادی آن‌ها توافق نشده، تکمیل کند، توافق جدید با حضور نمایندگان کشورهای بزرگ از جمله روسیه، ایران، شورای همکاری خلیج فارس و سفرا و مسئولانی از کشورهای بزرگ امضا شد. از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده و نیز گسترش پروازها به فرودگاه صنعا از دیگر مفاد آتش بس اخیر بود.

در واقع در عمل بخش محدودی از مفاد آتش بس اجرا شد تا آنجا که به اعتقاد ناظران می‌توان گفت ملت مظلوم یمن کوچک‌ترین بهره‌ای از این آتش بس نبردند، بنابراین همچنان ملت یمن از فقر ناشی از محاصره و عدم درمان بیماران صعب العلاج و مجروحان جنگ که نیاز فوری به درمان دارند رنج می‌برند.

جنگ ترکیبی؛ نقشه جدید غربی‌ها برای مردم یمن

کاهش ارسال مواد غذایی سازمان غذا و دارو سازمان ملل به یمن

از سوی دیگر، آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر علاوه بر حضور نظامی در مناطق شرق یمن با فشار آوردن بر روی سازمان غذا و دارو وابسته به سازمان ملل در صدد کاهش مواد غذایی برای ارسال به ملت یمن هستند.

محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در این زمینه اظهار کرد: «تصمیم کاهش کمک‌ها به یمن سیاسی و به دستور دولت آمریکا است. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که یمن همچنان در نتیجه تجاوزات و محاصره‌ای که ۹ سال به طول انجامیده، متضرر شده و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.»

این در حالی است که پیش از این سازمان برنامه جهانی غذا در اقدامی سیاسی و بی رحمانه مواد غذایی و دارویی تاریخ مصرف گذشته به یمن منتقل می‌کرد.

«جابر الرازحی» یکی از مسئولان اداره هماهنگی‌های امور انسانی در استان الحدیده در این خصوص اعلام کرد که بعد از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده است که صدها محموله ارسالی مواد غذایی و دارویی از سوی برنامه جهانی غذا به یمن غیر قابل استفاده است.

کارنامه سیاه سازمان‌های حقوق بشری درباره یمن

از آغاز جنگ یمن تا به امروز سازمان‌های حقوق بشری به دلیل وابستگی تام به دولت آمریکا نتواستند نقش خود را ایفا و یا از حقوق ملت یمن به خوبی دفاع کنند. کاهش مواد غذایی و دارویی به یمن جدیدترین کوتاهی این سازمان بین المللی در حق ملت یمن است.

علی الدیلمی، وزیر حقوق بشر در دولت نجات ملی یمن، با انتقاد از سازمان ملل گفت که این سازمان در رابطه با پرونده یمن به شدت شکست خورده است. سازمان ملل می‌توانست از ابتدای تجاوز به یمن نقش مناسب‌تری ایفا کند. اما متأسفانه سازمان ملل پرونده‌ای بشردوستانه را رها کرده و به پرونده‌های سیاسی ورود پیدا کرده است. آمریکا به دلیل منافع خود و شرکایش که بر حقوق بشر اولویت دارد، در کاهش کمک مواد غذایی به یمن نقش داشته است.

پشت پرده کاهش کمک‌های غذایی و شدت محاصره همراه با اشغالگری آمریکایی

کارشناسان حوزه یمن معتقدند؛ آمریکا از طریق محاصره غذایی اخیر به دنبال تحت فشار قرار دادن دولت و ملت یمن و تغییر شرایط آتش بس به نفع خود است.

در حال حاضر وضعیت ملت یمن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، زیرا آتش بس پایان یافته و همه گزینه‌ها در عرصه یمن باز است، اما آمریکا در حال حاضر در مسئله یمن رویکرد دیگری انتخاب کرده چرا که گویی می‌خواهد به نقش ائتلاف سعودی پایان دهد و خود به طور مستقیم با افزایش نیروهای نظامی یک جنگ ترکیبی جدیدی را علیه یمن به راه بیندازد. واشنگتن در زمینه اقتصادی و مالی برای فشار حد اکثری به ملت یمن، حساب ویژه ای روی این جنگ باز کرده است.

آمریکا و نقشه جدید برای یمن

در حالی که در عرصه منطقه‌ای شاهد روابط نزدیک ایران و عربستان سعودی و بازگشایی سفارت خانه‌ها در هر دو کشور هستیم به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای پررنگ کردن نقش خود و غارت منابع گازی و نفتی در یمن به دنبال مرحله جدیدی از محاصره و تجاوز به این کشور هستند.

از سوی دیگر برخی دول غربی دیگر همچون انگلیس در ماه‌های اخیر از طریق ورود نظامیان و تأسیس پایگاه نظامی در یمن در صدد اشغالگری بیشتر و غارت ثروت‌های یمنی‌ها هستند.

در روزهای اخیر نیز منابع آگاه یمنی از توطئه جدید نیروهای ویژه اشغالگر انگلیس برای ساخت یک پایگاه نظامی در استان حضرموت واقع در شرق یمن خبر داده و اعلام کردند که گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای ویژه انگلیس با حمایت عناصر مزدور داخلی در یمن، در حضرموت مستقر شده‌اند.

کارشناسان تأکید دارند که هدف از تقویت حضور نظامی انگلیس در شرق یمن، تسلط بر مناطق سرشار از نفت است. گذشته از اینکه لندن به دنبال تسلط بر آب‌های منطقه‌ای یمن و اشغال استان‌های شرقی این کشور است تا بتواند منابع نفتی و گازی آن را به یغما ببرد.

پافشاری دولت صنعا و ملت یمن بر استقلال کشورشان

با وجود گذشت ماه‌ها از آتش بس یمن و توطئه‌های پی در پی آمریکا برای تنگ‌تر کردن حلقه محاصره ملت یمن و اشغالگری آمریکایی‌ها و غربی‌ها در مناطق حساس منابع انرژی به نظر می‌رسد تنها گزینه برای رویارویی با زیاده‌خواهی‌های محور عربی غربی در جنگ یمن مقاومت ملت و دولت یمن است. چنانچه در روزهای اخیر مقامات انصارالله هشدارهای جدی به ائتلاف آمریکایی دادند؛ در صورتی که مسائل اصلی موجود در پرونده بشر دوستانه این کشور حل نشود، راه‌حل موشک و پهپاد خواهد بود.