موشک‌های دوربرد مجهز به بمب‌های خوشه‌ای در صف انتظار برای تحویل به اوکراین

 واشنگتن در نظر دارد ارسال یکی یا هر دو سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) را که می‌تواند تا ۱۹۰ مایل (۳۰۶ کیلومتر) پرواز کند، یا سامانه موشکی چندپرتابی هدایت‌شونده را بررسی کند.

سه مقام آمریکایی گفتند موشک‌های GMLRS نیز با برد ۴۵ مایلی مملو از بمب‌های خوشه‌ای است.

در صورت تایید، هر یک از گزینه‌ها برای ارسال سریع به کی‌یف در دسترس خواهد بود.

اوکراین در حال حاضر به توپخانه ۱۵۵ میلیمتری با حداکثر برد ۱۸ مایل با حمل ۴۸ بمب مجهز است. ATACMS مورد بررسی حدود ۳۰۰ بمب یا بیشتر را به حرکت در می‌آورد. سامانه راکتی GMLRS، نسخه‌ای از آن که اوکراین در زرادخانه خود دارد، می‌تواند تا ۴۰۴ مهمات خوشه‌ای را پراکنده کند.

دو تن از منابع گفتند دولت بایدن مایل است ارتش اوکراین را همچنان تقویت کند. کاخ سفید از اظهار نظر درباره گزارش رویترز خودداری کرد.

به گفته این چهار منبع، تصمیم برای ارسال ATACMS یا GMLRS یا هر دو، نهایی نیست و همچنان ممکن است از آن صرف نظر شود.

دولت بایدن ماه‌ها با چالش تصمیم‌گیری در مورد ATACMS دست و پنجه نرم می‌کرد، زیرا می‌ترسید که محموله آنها به عنوان اقدامی بیش از حد تهاجمی علیه روسیه تلقی شود.

یک وب سایت ارتش ایالات متحده می‌گوید ATACMS برای "حمله عمیق به نیروهای دشمن" طراحی شده و می‌تواند برای حمله به مراکز فرماندهی و کنترل، دفاع هوایی و سایت‌های لجستیکی در پشت خط مقدم استفاده شود.

کی‌یف بارها از دولت بایدن درخواست ATACMS برای کمک به حمله و اختلال در خطوط تدارکاتی، پایگاه‌های هوایی و شبکه‌های ریلی روسیه کرده است. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، هفته گذشته گفت که او و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در مورد ارائه موشک‌های دوربرد توسط ایالات متحده گفتگو کرده‌اند و او امیدوار است که تصمیم مثبتی گرفته شود.

موشک‌های دوربرد مجهز به بمب‌های خوشه‌ای در صف انتظار برای تحویل به اوکراین

در حال حاضر اوکراین تنها یک نوع مهمات خوشه‌ای آمریکایی دارد؛ گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری که تحویل آن در ماه ژوئیه اعلام شد. سلاح‌های جدید گلوله‌های GMLRS با برد ۴۵ مایلی فعلی اوکراین را تقویت می‌کنند، نسخه‌ای که بیش از ۱۰۰۰۰۰ قطعه تنگستن تیز را منفجر می‌کند، اما خاصیت انفجاری ندارد. ساخته شده توسط لاکهید مارتین (LMT.N)، ATACMS در چندین نسخه عرضه می‌شود که برخی از آنها می‌توانند چهار برابر برد GMLRS پرواز کنند و استفاده از آنها می‌تواند محاسبات میدان جنگ را تغییر دهد.

 جو بایدن ممکن است در نهایت تصمیمی علیه این انتقال بگیرد.

استفاده از مهمات خوشه‌ای در بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع است. روسیه، اوکراین و ایالات متحده کنوانسیون مربوط به مهمات خوشه‌ای را که تولید، ذخیره، استفاده و انتقال این سلاح‌ها را ممنوع می‌کند، امضا نکرده‌اند. آنها معمولاً تعداد زیادی بمب کوچکتر را آزاد می‌کنند که می‌تواند به طور بی‌رویه در یک منطقه وسیع افراد را به کشتن بدهد. آن‌هایی که منفجر نمی‌شوند، برای دهه‌ها پس از پایان یک درگیری، یک خطر محسوب می‌شوند.

واشنگتن بیش از ۴۰ میلیارد دلار کمک نظامی به کی‌یف از زمان آغاز جنگ با روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ متعهد شده است.