کاهش درآمد خانوارهای آمریکایی برای سومین سال متوالی

آمارهای رسمی نشان می‌دهند درآمد خانوارهای آمریکایی در سال ۲۰۲۲ با تعدیل نرخ تورم ، برای سومین سال متوالی دچار کاهش شده است. 

آمارهای اداره آمار آمریکا با وجود این نشان می‌دهند میزان نابرابری درآمد در این کشور کاهش یافته است.  این آمار که سه‌شنبه منتشر شده تصویر پیچیده‌ای از اقتصاد آمریکا نشان می‌دهد. طبق نوشته آسوشیتدپرس، پدیده تورم موجب شده کاهش کلی درآمدها برای بعضی از مردم در این کشور شدیدتر از برخی دیگر باشد. 

این آمارها نشان می‌دهند میانه درآمد خانوارهای آمریکایی در سال 2022 به میزان 2.3 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. این سومین سال متوالی است که میانه درآمد خانوارهای آمریکایی کاهش می‌یابد. 

یافته‌های اداره آمار آمریکا نشان می‌دهند میزان نابرابری درآمدها بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به میزان ۱.۲ کاهش یافته است. این مسئله- به نوشته آسوشیتدپرس- ناشی از کاهش درآمدهای واقعی در بخش‌‌های میانی و بالایی جدول توزیع درآمد است. 

 کاهش درآمد خانوارهای آمریکایی برای سومین سال متوالی

با وجود این، هنگامی که عامل مالیات به این تحلیل‌ها اضافه شود نابرابری در درآمدها به شدت افزایش پیدا می‌کند. 

لیام فاکس، از مقام‌های اداره آمار آمریکا به خبرنگاران گفت: «شدیدتر شدن کاهش درآمدها بعد از اعمال مالیات‌ها در بخش‌های پایین و میانی جدول توزیع درآمد را می‌توان ناشی از کنار گذاشته شدن بعضی از سیاست‌های مالیاتی دانست.»

فاکس در توضیح درباره این سیاست‌های مالیاتی که کنار گذاشته شده‌اند به برنامه «اعتبار مالیاتی کودکان» و «اعتبار مالیات برآمد حاصل‌شده» اشاره کرد. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته تفاوت بین درآمدها بعد از اضافه کردن عامل مالیات اثرات زیادی بر نرخ فقر کودکان دارد. نرخ این نوع فقر طبق آمارهای رسمی کاهش داشته اما با در نظر گرفتن سیاست‌‌های مالیاتی، به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد. 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای از قانونگذاران جمهوری‌خواه بابت عدم تمدید برنامه «اعتبار مالیاتی کودکان» که در دوران کرونا تصویب شده بود انتقاد کرد. 

بایدن گفت: «افزایش در نرخ فقر کودکان که امروز گزارش شد تصادفی نیست. این مسئله نتیجه سیاست عامدانه جمهوری‌خواهان در کنگره است. آنها تصمیم گرفتند همزمان با در نظر گرفتن بیشترین کاهش مالیات برای ثروتمندترین اقشار جامعه و شرکت‌های بزرگ کمک به خانواده‌های دارای کودک را قطع کنند.»

بایدن اضافه کرد: «هیچ کودکی نباید در فقر بزرگ شود و من به تلاش برای بازگرداندن برنامه اعتبار مالیاتی کودکان ادامه خواهم داد تا بتوان مالیات را برای میلیون‌ها خانوار کاهش داد.»