اعلام وضعیت فوق العاده یک ساله در لیبی

در مناطق طوفان زده در کشور لیبی به مدت یکسال کامل وضعیت فوق العاده برقرار خواهد بود.

رئیس مرکز ملی مبارزه با بیماری‌ها در لیبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد آمار کسانی که در اثر استفاده از آب آشامیدنی در شهر درنه لیبی مسموم شده‌اند به ۱۵۰ نفر رسیده است و این مسأله به علت آمیختگی آب آشامیدنی با فاضلاب صورت گرفته است.

وی با اشاره بر اینکه آب آشامیدنی در شهر درنه به هیچ عنوان قابل استفاده نیست و باید منابع آبی دیگری برای این شهر پیدا کرد، تاکید کرد که اعلام حالت فوق العاده در مناطق طوفان زده و سیل زده در شرق لیبی به دلیل ممانعت از گسترش هرگونه بیماری واگیردار در این مناطق صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، عبدالله بیتالی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی، وضعیت درنه، را اسفناک توصیف کرد.

بیتالی در پی بازدید از شهر درنه، آنچه را که در این شهر با آن مواجه شده بود با انتشار پستی در رسانه اجتماعی X به اشتراک گذاشت. او وضعیت این شهر را اسفناک توصیف کرده و نوشت که بحران فراتر از ظرفیت، سیاست و مرز‌های لیبی است. 

محمد المنفی، رئیس شورای ریاستی لیبی، نیز اعلام کرد که اختلاف بین نهاد‌ها در این کشور مانع از تلاش‌های امدادی پس از سیل شده است.

سازمان جهانی بهداشت امروز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از ۹ هزار نفر تاکنون در شهر درنه در شرق لیبی ناپدید شده‌اند.

اعلام وضعیت فوق العاده یک ساله در لیبی

در این بیانیه همچنین آمده است، ۲۹ تن از لوازم پزشکی به ۲۵۰ هزار نفر از نیازمندان لیبی ارسال شده و امروز به شهر بنغازی در شرق این کشور رسیده است.

طوفان مدیترانه‌ای «دانیل» روز یکشنبه چندین منطقه در شرق لیبی را درنوردید که مهمترین آن‌ها شهر‌های بنغازی، البیضاء و المرج، سوسه و درنه بود.

براساس آخرین آمار وزارت کشور دولت مامور تشکیل کابینه وابسته به مجلس نمایندگان لیبی شمار قربانیان طوفان دانیل تنها در شهر درنه به بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ نفر افزایش یافته و هزاران نفر همچنان مفقود هستند.