خشم اسرائیل از تصمیم یونسکو

  یونسکو تپه "السلطان" در شهر اریحا را در فهرست میراث جهانی قرار داد.

در بیانیه صادره از وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی که یکشنبه شب منتشر شد، از تصمیم یونسکو به عنوان اقدامی "ظالمانه" یاد و تأکید شد که تل آویو با همکاری دوستان خود در این سازمان برای تغییر تمامی تصمیماته ظالمانه‌ این سازمان تلاش خواهد کرد.

این بیانیه رژیم صهیونیستی مدعی شد که تصمیم امروز یونسکو شاهد دیگری بر آن است که فلسطینی‌ها از یونسکو سوء استفاده کرده و این سازمان را سیاسی کرده‌اند.

تصمیم به قرارگرفتن تپه السلطان (تل السلطان) در اریحا در میراث جهانی در نشست چهل و پنجمین کمیته میراث جهانی که در ریاض عربستان و با مشارکت هیأت رژیم صهیونیستی برگزار شد، انجام گرفت.

«ارنستو اوتن» معاون مدیرکل یونسکو در این جلسه گفت که این مکان پیشنهادی برای قرار گرفتن در میراث جهانی، تل السلطان باستانی است که به ماقبل تاریخ بازمی‌گردد و بیرون از سایت باستانی اریحا قرار گرفته است.

وی در عین حال گفت: هیچ اثری از بقایای آثار یهودیان و مسیحیان در این منطقه وجود ندارد، بلکه آثار به جا مانده در این محل به تاریخی میان ۱۰ هزار تا ۷۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

معاون مدیرکل یونسکو همچنین گفت که تل السلطان سه سال ثبل برای قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی نامزد شده بود و هیچ اعتراضی در مورد این اقدام از سوی هیچ کشوری انجام نشده است.

رژیم صهیونیستی درحالی نسبت به این اقدام یونسکو اعتراض دارد که در سال ۲۰۱۹ با متهم کردن این سازمان به علت جانبداری از فلسطینی‌ها از آن کناره گرفت، با این وجود در نشست امسال خود در ریاض هیأتی را راهی عربستان سعودی کرد.

خبرگزاری سما فلسطین اعلام کرد که تل السلطان (تپه سلطان) تپه سفیدی است که قدیمی‌تر از اهرام مصر به شمار می‌رود و در منطقه الاغوار قرار گرفته است.

یونسکو اعلام کرد که در بین هزاره نهم تا هشتم پیش از میلاد، به علت خاک حاصل‌خیز و دستیابی آسان به آب تل السلطان، این منطقه دارای ساکنان دائمی بوده است.

خشم اسرائیل از تصمیم یونسکو

سایت تل السلطان در ۱۰ کیلومتری شمال بحر المیت و ۲ کیلومتری شمال مرکز شهر اریحا واقع شده است.

این مکان باستانی همچنین قدیمی‌ترین شهر کشاورزی حصارکشی شده در جهان است که تاریخ آن به بیش از ۸ هزار سال پیش باز می گردد و یک الگوی معماری منحصر به فرد در روزگار باستان است.

قراگرفتن تل السطان توسط یونسکو با استقبال مقامات فلسطینی از جمله محمود عباس روبه رو شد و وی این اقدام را نشانه اصالت و تاریخ ملت فلسطین دانست.

«رولا معایعه» وزیر گردشگری و آثار باستانی تشکیلات خودگردان فلسطین که در ریاض به سر می‌برد نیز بر اهمیت این تصمیم یونسکو تأکید کرد و گفت که این سایت باستانی بخشی اصیل از میراث فرهنگی متنوع فلسطین و دارای ارزش انسانی استثنایی است.