ترامپ: جنگ روسیه با اوکراین را پایان می دهم

«دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور پیشین و نامزد کنونی جمهوریخواهان در انتخابات آمریکا، در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی مدعی شد که اگر اوکراین قبل از آغاز درگیری در فوریه سال گذشته میلادی به توافق صلح با روسیه دست یافته بود، می‌توانست از صد‌ها هزار کشته جلوگیری کند و زمین‌های کمتری را از دست بدهد.

ترامپ به مجری این شبکه خبری با بیان آنکه از دست دادن خاک اوکراین به روسیه چیزی است که می‌توانست با مذاکره حل شود، افزود: «بسیاری از مردم انتظار داشتند کی‌یف در ازای صلح از ادعا‌های خود در مورد کریمه و سایر بخش‌های کشور صرف نظر کند؛ بنابراین آن‌ها می‌توانستند توافقی را انجام دهند که در آن سرزمین‌های از دست رفته کمتری از آنچه روسیه قبلاً تصرف کرده است، وجود داشته باشد. آن‌ها می‌توانستند معامله‌ای انجام دهند که در آن هیچکس کشته نشود. آن‌ها یک کشور اوکراینی داشتند. اکنون هیچکس حتی نمی‌داند که آیا اوکراین قرار است به طور کامل تصرف شود.»

احتمال می‌رود منظور ترامپ از «سایر نقاط کشور» جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک بود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سه روز قبل از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، حاکمیت آن‌ها را برای روسیه به رسمیت شناخت. پس از همه‌پرسی در سپتامبر گذشته، هر دو منطقه به همراه مناطق «خرسون و زاپوروژی» به فدراسیون روسیه پیوستند. کریمه در سال ۲۰۱۴ رای به پیوستن مجدد به روسیه داد.

ترامپ سپس ادعای خود را تکرار کرد که در صورت انتخاب شدن در سال آینده، توافق صلح ظرف ۲۴ ساعت به نتیجه خواهد رسید و در این باره افزود: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را وارد یک اتاق می‌کنم، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، را به یک اتاق دیگر می‌آورم، سپس آن‌ها را دور هم جمع می‌کنم و یک توافق انجام می‌شود. اگر جنگ شروع نمی‌شد، راحت‌تر بود و از همه مهمتر صد‌ها هزار نفر زندگی می‌کردند. اما من می‌توانم صلح را انجام دهم و می‌توانم آن را به سرعت انجام دهم.»

ترامپ: جنگ روسیه با اوکراین را پایان می دهم

ترامپ سپس مدعی شد که اوکراین و روسیه را از انجام هر کاری در دوران ریاست‌جمهوری خود باز داشته است، با این استدلال که قیمت‌های پایین نفت که مشخصه دوره او در کاخ سفید است، هزینه‌های زیادی را برای روسیه- صادرکننده پیشرو نفت- برای تامین هزینه‌های نظامی ایجاد کرده است.

موضع ترامپ در قبال اوکراین کاملاً مخالف موضع «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکاست، که قول داده برای شکست روسیه در میدان نبرد، ارتش کی‌یف را «تا زمانی که لازم باشد» حمایت مالی کند.