بسته کمکی جدید آلمان برای اوکراین

 نشریه آلمانی «بیلد» گزارش داد، «بوریس پیستوریوس»، وزیر دفاع آلمان جزئیاتی از یک بسته جدید کمک‌های نظامی دولت متبوعش برای اوکراین که ارزش آن به 400 میلیون یورو (427.84 میلیون دلار) می‌رسد را اعلام کرد.

طبق گزارش این نشریه آلمانی، پیستوریوس روز دوشنبه گفت، برلین قصد دارد در قالب این بسته کمکی جدید خودروهای زرهی، تجهیزات مخصوص پاکسازی مین و مهمات بیشتر را برای اوکراین بفرستد اما هنوز تصمیم به ارسال موشک‌های دوربرد تاوروس برای کی‌یف نگرفته است.

وزیر دفاع آلمان از برنامه کشورش برای عرضه انواع مختلف مهمات شامل راکت‌های پخش کننده مین و همچنین ارسال البسه و ژنراتورهای برق و تجهیزات گرمایشی مخصوص فصل زمستان برای اوکراین صحبت کرده و گفت: «در مجموع ارزش این بسته 400 میلیون یورو خواهد بود.»

آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه 2022 ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به کی‌یف ارسال کرده‌ و به تدریج سلاح‌های سنگین‌تر و پیشرفته‌تری شامل تانک‌های جنگی اصلی، سامانه‌ پدافند هوایی «پاتریوت» و موشک‌های دوربرد نظیر موشک‌های انگلیسی «سایه توفان» را در اختیار این کشور قرار داده‌اند. با این حال «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین همچنان باز هم درخواستهایش برای دریافت کمک‌ها و تسلیحات بیشتر را تکرار کرده و مدعی شده است، ادامه یافتن جنگ با روسیه به نفع آمریکا و ناتو است. تداوم ارسال تسلیحات از سوی غربی ها به اوکراین همچنان صلح را دست نیافتنی تر و آتش جنگ را در اوکراین شعله ور می‌کنند.

بسته کمکی جدید آلمان برای اوکراین

دولت کانادا نیز روز یکشنبه کمک‌های جدیدی را به اوکراین اختصاص داده و اعلام کرد، 24.4 میلیون دلار را به یک طرح چندجانبه تحت رهبری انگلیس برای عرضه سامانه‌های ضدهوایی به اوکراین اختصاص می‌دهد.

در بیانیه دولت کانادا نوشته شد، این کمک‌ها بخشی از یک بسته کمکی 500 میلیون دلاری که «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا در ماه ژوئن حین سفر به کی‌یف اعلام کرد هستند.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ بعد از تجربه چندین ماه پرتنش با ناتو به دنبال درخواست کمک جمهوری‌های منطقه دونباس در شرق اوکراین عملیات نظامی ویژه‌ای را با ماموریت غیرنظامی سازی و نازی‌زدایی این کشور آغاز کرد.

اروپایی ها پیش از عملیات روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، با خصومت نشان دادن علیه روسیه و نادیده گرفتن مطالبات و منافع امنیتی مسکو زمینه ساز بروز جنگ در اوکراین شده و در جریان این عملیات نیز حمایتهای همه جانبه ای را از اوکراین به عمل آورده اند.