مین‌هایی که ائتلاف نتانیاهو را هر آن در آستانه فروپاشی می‌برند!

 روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم در یادداشتی خبر داد، احتمال سقوط کابینه نتانیاهو هر آن وجود دارد و امروز ائتلاف حاکم در میدان مینی قدم بر می‌دارد که هر آن احتمال انفجار یکی از آنها و سقوط کابینه هست.

در مقدمه این یادداشت آمده است، یائیر لاپید نخست وزیر قبلی اسرائیل در آخرین لحظاتی که می‌خواست دفتر نخست وزیری را ترک کند، برگه‌ای را روی میز برای جانشین خود بنیامین نتانیاهو قرار داد که روی آن نوشته شده بود، لاپید 2024، گرچه پیش بینی مختص افراد احمق است اما باید اعتراف کرد که مین‌‌هایی بر سر راه کابینه فعلی وجود دارند که احتمال سقوط آن را حتی در سال جاری نیز تقویت می‌کند.

به اعتقاد نویسنده این یادداشت اولین پارامتر تقویت کننده این احتمال قیام صورت گرفته علیه اصلاحات قضائی است، حریدیم ها، نتانیاهو و بسیاری از اعضای لیکود از این روند به ستوه آمده‌اند و آنها را بر آن داشته تا به فکر تغییراتی در اولویت‌های برنامه خود باشند، اما در مقابل سموتریچ و بن گویر به شدت با آن مخالفت کرده و هر نوع امتیاز دادنی را در این راستا رد می‌کنند گرچه نتانیاهو عزم خود را جزم کرده است تا تغییرات در ترکیب کمیته قضات دادگاه عالی در حال حاضر نداده و اجازه افزایش اعتراضات خیابانی را ندهد و فقط تغییراتی سطحی را برای این منظور مد نظر قرار دهد.

دومین مین موجود، مسئله فلسطین است، بسیار شگفت انگیز است که نتانیاهو به چنان وضعیتی دچار شده است که سال نوی عبری را در مسایلی خارج از دفتر نخست وزیری پرداخت  و به فکر مسایلی همچون مسلح کردن تشکیلات خودگردان که خود گویای محدود شدن دامنه مانور نتانیاهو در این صحنه است، مشغول بود.

مین‌هایی که ائتلاف نتانیاهو را هر آن در آستانه فروپاشی می‌برند!

در این بین مسئله سازش احتمالی با عربستان سعودی در شرایطی که شرکایش در ائتلاف حاضر به هیچ نوع عقب نشینی جدی برای فلسطینیان نیستند هم مزید بر علت شده است تا این سازش شکل بگیرید یا بن گویر و سموتریچ در ائتلاف باقی بمانند.

همچنین نباید فراموش کرد که تصویب قانون نظام وظیفه در اسرائیل هم اهمیت بسزایی در حفظ یا فروپاشی ائتلاف حاکم دارد، در حالی که اعضای ائتلاف سعی در پیشبرد این قانون و معاف شدن حریدیم‌ها از خدمت هستند، یواف گالانت وزیر جنگ اعلام کرد از تصویب این قانون حمایت نمی‌کند.