۱۲۰ هزار ارمنی، قره باغ را ترک می‌کنند

«داوید بابایان» مشاور «ساموئل شهرامانیان» رئیس ارامنه قره باغ کوهستانی امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، تصریح کرد که ۱۲۰ هزار قومیت ارامنه قره‌باغ قصد دارند این منطقه را ترک کنند زیرا تمایلی ندارند بخشی از جمهوری آذربایجان باشند و نگران پاکسازی قومیتی هستند.

ارامنه قره‌باغ کوهستانی، قلمرویی که جامعه بین‌الملل بعنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسند اما از زمان فروپاشی جماهیر شوروی از کنترل باکو خارج شده بود، مجبور شدند در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور ماه)، یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، اعلام آتش‌بس کنند.

 ۱۲۰ هزار ارمنی، قره باغ را ترک می‌کنند

جمهوری آذربایجان می‌گوید که حقوق ارامنه قره‌باغ کوهستانی را تضمین می‌کند و این منطقه را با جمهوری آذربایجان ادعام می‌کند اما رهبری ارامنه قره باغ به رویترز گفته‌ است که آن‌ها قصد ترک این منطقه را دارند. با این‌حال باکو به طور مکرر هرگونه قصد برای آزار دادن ارامنه قره‌باغ کوهستانی را رد می‌کند.

بابایان در این خصوص به رویترز گفت: «مردم ما نمی‌خواهند بعنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند. 99.9 درصد ترجیح می‌دهند سرزمین‌های تاریخی‌امان را ترک کنند».

وی ادامه داد که هنوز زمان مشخص نیست که چه زمانی ارامنه قره‌باغ از گذرگاه لاچین که این منطقه را به ارمنستان متصل می کند، عبور خواهند کرد.

بابایان ادامه داد: «سرنوشت مردم بیچاره ما بعنوان یک بی‌آبرویی و ننگ برای مردم ارمنستان و برای کل جهان متمدن ثبت خواهد شد. آن‌هایی که مسئول سرنوشت ما هستند، یک روز مجبور خواهند بود درمحضر خدا پاسخگوی گناهانشان باشند».

وی تصریح کرد که فرایند تسلیم تسلیحات جنگجویان ارامنه در قره‌باغ کوهستانی درجریان است.

جمهوری آذربایجان گفته است که ارامنه قره‌باغ کوهستانی در صورت تمایل می‌توانند این منطقه را ترک کنند و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفته است که تا زمانیکه امنیت ارامنه قره باغ در این منطقه به خطر نیافتد، آن‌ها همچنان در این منطقه باقی خواهند  ماند.

بر اساس این گزارش، تخلیه منطقه قره‌باغ کوهستانی برای آن دسته از افرادی که نیازمند استفاده از امکانات درمانی و پزشکی هستند، امروز (یکشنبه) انجام خواهد گرفت.

طبق این گزارش، هزاران تن از ارامنه قره‌باغ کوهستانی روز گذشته بدون غذا گذراندند و مقام‌های ارامنه قره باغ اواخر شب گذشته تصریح کردند که ۱۵۰ تن محموله بشردوستانه از سوی روسیه و ۶۵ تن آرد از سوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ وارد منطقه قره باغ شد.