سفر قریب‌الوقوع هیأت سعودی به کرانه باختری

 یک مقام مسؤول فلسطینی از سفر قریب‌الوقوع یک هیأت سعودی به رام‌الله و دیدار با « محمود عباس » رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد.

به نوشته رویترز، این مقام فلسطینی که خواست نامش فاش نشود، گفت: این سفر در سایه تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل که احتمالا شامل امتیازدهی به طرف فلسطینی نیز خواهد بود، صورت می‌گیرد.

وی افزود: سفر هیأت سعودی به کرانه باختری در هفته جاری و به ریاست «نایف بن بندر السدیری» سفیر غیر مقیم عربستان در فلسطین که ماه پیش تصدی این پست را برعهده گرفت، صورت می‌گیرد.

به نوشته «العربی الجدید»، سفر هیأت سعودی به رام‌الله، پس از آن صورت می‌گیرد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهده سعودی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در هفته جاری مذاکرات برای دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط میان دو طرف را تایید کردند. هرچند که مقامات آمریکایی می‌گویند که هنوز راه درازی تا دستیابی به چنین توافقی باقی است.

از ژوئیه گذشته، گزارش‌ها، بیانیه‌ها و بحث‌های متعددی در رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی و تریبون‌های رسمی مطبوعاتی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا درباره تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافقی تاریخی در خصوص عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو منتشر و تاکید می‌شود که ریاض در قبال ترتیبات امنیتی عالی با ایالات متحده و امتیازدهی رژیم صهیونیستی در خصوص اراضی اشغالی فلسطین، حاضر به اعلام رسمی سازش با این رژیم است.

سفر قریب‌الوقوع هیأت سعودی به کرانه باختری

به ادعای منابع غیررسمی و رسانه‌ای،  شروط بن‌سلمان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به دو بخش فلسطینی و عربستانی تقسیم می‌شود. در بخش فلسطین، وی خواستار  واگذاری اختیارات امنیتی کرانه باختری از ارتش اشغالگر به تشکیلات خودگردان فلسطین، تقویت دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردات، کنترل بیشتر فلسطینی‌ها بر مسجدالاقصی و منطقه کلیسای مرقد عیسی مسیح (ع) در شرق بیت‌المقدس است.

وی در بخش عربستان، خواستار حق داشتن برنامه صلح‌آمیز اتمی در عربستان، افزایش روابط دفاعی با آمریکا، توسعه تجارت با آمریکا و توقف انتقادات آمریکا از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مخالف بن‌سلمان است.