۱۸ سال حبس برای یک دختر منتقد عربستانی

دادگاه جرائم ویژه عربستان سعودی در ماه اوت یک دختر را که در زمان صدور حکم ۱۷ سال سن داشت، به ۱۸ سال زندان محکوم کرد.

عربستان با به‌قدرت‌رسیدن محمد بن سلمان ، چندین حکم حبس سنگین برای فعالیت‌های سایبری و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای انتقاد از دولت این کشور صادر کرده است.

به‌عنوان‌مثال، محمد الغامدی، معلم بازنشسته اخیراً حکم اعدام دریافت کرد و سلمی الشهاب، دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه لیدز انگلیس به دلیل انتشار توییت‌هایی در سال گذشته میلادی، به ۳۴ سال حبس محکوم شد.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس خبر اعدام غامدی را تأیید کرد، اما آن را به گردن «قوانین بد» انداخت: «ما از این مسئله خوشحال نیستیم، بلکه خجالت‌زده هستیم. اما تحت دستگاه قضایی، باید از قوانین پیروی کرد و من نمی‌توانم به یک قاضی بگویم که قانون را نادیده بگیر، چرا که این خود نقض حاکمیت قانون است.»

۱۸ سال حبس برای یک دختر منتقد عربستانی

بااین‌وجود، وکلا و حامیان کنشگران عربستانی می‌گویند که ادعاهای بن سلمان حقیقت نداشته و سرکوب فعالیت در فضای مجازی از زمانی آغاز شده که او به قدرت رسیده است. آن‌ها بن سلمان را به تأسیس نهادهای قضایی متهم می‌کنند که هدف از تشکیل آن‌ها سرکوب مخالفان شخص بن سلمان است.

طاها الحاجی، وکیل و مشاور حقوقی سعودی به میدل‌ایست آی گفت: اگر او (بن سلمان) بخواهد، می‌تواند با یک جمله یا یک خط نوشتن، قوانین را تغییر دهد.