خروج فرانسه بعد از ۱۲۵ سال از نیجر؛ پذیرش شکست یا بازی سیاسی؟

محمدهادی تسخیری، کارشناس مسائل آفریقا در برنامه جهان امروز شبکه خبر درباره خروج نظامیان فرانسوی از نیجر بعد از ۱۲۵ سال گفت: قطعا این امر یکی از شکست‌های پی در پی فرانسه در ساحل آفریقاست، اما اینکه فرانسه قصد خریدن وقت دارد بعد‌ها معلوم خواهد شد.   

فرانسه واقعیات نیجر را پذیرفته است

وی با اشاره به تنش حاکمان نیجر و فرانسوی‌ها ادامه داد: بسیاری از تحلیلگران معتقدند که فرانسه یک سیاست قاطعانه در این منطقه ندارد و تلاش کرده است بر سیاست‌های نظامی افراطی خود در این منطقه تاکید کند. با اینکه مکرون هم این سیاست را قبول نداشت و در سال ۲۰۱۷  در واگادوگو، پایتخت بورکینافاسو به صراحت اعلام کرد که سیاستشان اشتباه بوده و باید به سمت گروه‌های مردم نهاد به جای حضور نظامی افراطی بروند، اما عملا نتوانست به صحبت‌های خود در این زمینه عمل کند. اعتراضات نیجر عکس‌العمل طبیعی مردم غرب آفریقاست که با داشتن این همه ثروت طبیعی نظیر اورانیوم، الماس، طلا و... باز هم جزو فقیرترین کشور‌های دنیا هستند.

محمدجواد واعظ، دیگر کارشناس مسائل آفریقا در این زمینه گفت: الان میدان دیپلماسی یکه تاز معارضه در نیجر است. فرانسه واقعیات نیجر را پذیرفته و از تفکرات نظامی فاصله گرفته است؛ کمااینکه نقش آمریکا هم مهم است، زیرا فرانسه حساب زیادی بر روی کمک‌های آمریکا باز کرده بود، اما شواهد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها دست رد به سینه فرانسوی‌ها زدند.

 فرانسوی‌ها ۵۰ درصد از سوخت راکتور‌های هسته‌ای خود را از نیجر تامین می‌کردند

وی با اشاره اینکه خروج فرانسه از نیجر بعد از ۱۲۵ سال صورت گرفته است، گفت: فرانسه آخرین استعمارگر اروپایی بود که در قاره آفریقا حضور نظامی داشت و این را می‌توان به فال نیک گرفت که دیگر هیچ استعمارگر اروپایی در قاره آفریقا حضور نظامی ندارد، اما اورانیوم و پلوتونیومی که نیجر دارد برای فرانسه اهمیت زیادی دارد به نحوی که فرانسوی‌ها ۵۰ درصد از سوخت راکتور‌های هسته‌ای خود را از نیجر تامین می‌کردند و بالای هفتاد درصد از تولید برق خود را هم مدیون این کشور بودند و با توجه به فشار‌هایی که روسیه به اروپا می‌آورد اهمیت نیجر برای فرانسه چند برابر می‌شود.

واعظ ادامه داد: تامین‌کننده دیگر سوخت هسته‌ای فرانسه نیز قزاقستان است که متحد راهبردی روسیه محسوب می‌شود و امکان حرف شنوی مقاماتش از روسیه وجود دارد.

خروج فرانسه بعد از ۱۲۵ سال از نیجر؛ پذیرش شکست یا بازی سیاسی؟

یکی از بدترین استعمارگر‌ها در قاره آفریقا، فرانسوی‌ها بودند

این کارشناس مسائل آفریقا درباره اخراج فرانسه از نیجر پس از ۱۲۵ سال گفت: یکی از بدترین استعمارگر‌ها در قاره آفریقا فرانسوی‌ها بودند. زمانی که وارد بورکینافاسو شدند از روستایی‌های این کشور برای حمل بار خود کمک خواستند و زمانی که دست رد به سینه فرانسه می‌زنند مرد و زن این روستا را در کنار احشامشان می‌سوزانند و روستا را با صاحبانش از بین می‌بردند لذا این اتفاقات از ذهن مردم آفریقا خارج نمی‌شود.

وی ادامه داد: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار برده را از غرب آفریقا خارج کردند و بخش زیادی از این افراد از شدت فشار خود را در اقیانوس غرق کردند. این موارد تاریخ استعمارگری فرانسه است و فرانسه‌ستیزی در خون مردم آفریقا نهادینه شده است.

تسخیری نیز در بخش دیگری از برنامه جهان امروز شبکه خبر بیان کرد: زمانی که فرانسه وارد کشور همسایه نیجر یعنی کشور چاد شد همه شیوخ، مردان و زنان این کشور را در میدان جمع کرد و ابتدا همه این افراد را قتل عام کرد که این جنایات در ذهن مردم آفریقا مانده است. فرانسه برخلاف انگلیس با اجبار و جنایت زبان و فرهنگ خود را به کشور‌های آفریقایی تحمیل کرد و این همه ظلم در طول ۱۲۵ سال در ذهن مردم مانده است و در این مدتی که یک بیداری عظیم در کشورهای آفریقایی به وجود آمده، همگان دیدند که مردم کشورهای مالی و بورکینافاسو توانستند علیه فرانسه دست به اقداماتی بزنند؛ لذا مردم نیجر هم این جرات را به خود دادند.