گوترش: سلاح‌های هسته‌ای باید نابود شود

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای در روز سه شنبه فراخوان خود را صادر کرد.

براساس گزارش وب سایت اطلاع رسانی سازمان ملل، او هشدار داد که پیشرفت‌هایی که طی دهه‌ها به سختی به دست آمده برای جلوگیری از استفاده، گسترش و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای در حال از بین رفتن است و خواستار خلع سلاح هسته‌ای و تقویت عدم اشاعه شد.

دبیرکل سازمان ملل گفت: در دهه‌های پس از حملات هسته‌ای به هیروشیما و ناکازاکی (توسط آمریکا)، با تمام ویرانی‌های هولناک و عواقب وحشیانه‌ای که در پی داشت، پیشرفت‌هایی به رهبری سازمان ملل صورت گرفته است، اما اکنون این پیشرفت در حال لغو است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اولین قطعنامه خود در سال ۱۹۴۶ خلع سلاح هسته‌ای را به عنوان یک هدف اصلی معرفی کرد. با این حال، امروز حدود ۱۲۵۱۲ سلاح هسته‌ای باقی مانده است. کشور‌هایی که چنین تسلیحاتی را در اختیار دارند، برنامه‌های بلندمدت و با بودجه خوبی برای نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود دارند.

معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) نه تنها کسانی را که آن را تصویب می‌کنند ملزم به توقف گسترش می‌کند، بلکه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و خلع سلاح را نیز تشویق می‌کند. این تنها معاهده‌ای است که کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای را وادار می‌کند تا بر اساس قوانین بین المللی به خلع سلاح متعهد شوند. این معاهده در سال ۱۹۶۸ افتتاح شد، در سال ۱۹۷۰ اجرایی شد و در سال ۱۹۹۵ به طور نامحدود تمدید شد. حدود ۱۹۱ کشور به آن پیوسته‌اند و آن را به تصویب‌ترین معاهده خلع سلاح تبدیل کرده‌اند.

گوترش: سلاح‌های هسته‌ای باید نابود شود

یکی دیگر از ستون‌های مهم، معاهده ممنوعیت جامع آزمایش (CTBT) است که در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید. این قرارداد توسط ۱۸۵ کشور امضا شده و توسط ۱۷۰ کشور، از جمله سه کشور دارنده سلاح هسته ای یعنی فرانسه، روسیه و انگلیس، تصویب شده است.

یکی از موارد اضافه شده نسبتاً جدید به سیستم معاهده، معاهده منع تسلیحات هسته‌ای (TPNW) است که مجموعه‌ای جامع از ممنوعیت‌ها را برای مشارکت در هر گونه فعالیت تسلیحات هسته‌ای، از جمله تعهد به عدم توسعه یا آزمایش، پیش بینی می‌کند. این در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۱ برای تحسین جهانی به اجرا درآمد.

آقای گوترش خواستار استفاده از "ابزار‌های جاودانه گفتگو، دیپلماسی و مذاکره برای کاهش تنش‌ها و پایان دادن به تهدید هسته‌ای شد" و یادآور شد که خلع سلاح هسته اصلی خلاصه سیاست او در مورد دستور کار جدید صلح است که در ماه ژوئیه راه اندازی شد.

کشورهای دارای بمب هسته ای عبارتند از: آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، پاکستان، هند و کره شمالی به این کشورها باید رژیم صهیونیستی نیز را اضافه کرد.