فروش سامانه‌های موشکی آمریکا برای اوکراین در بازار سیاه

"شان بل" یکی از مقام‌های بازنشسته نیروی هوایی انگلیس در این باره گفت: هر زمان که شما سلاح به اوکراین می‌فرستید، همیشه این خطر وجود دارد که برخی از آنها به بازار سیاه ختم شوند.

این صحبت‌ها از سوی این مقام بازنشسته نیروی هوایی انگلیس به این دلیل بیان شده که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به رژیم کی‌یف قول داده که سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش حامل بمب خوشه‌ای دوربرد موسوم به "ATACMS" می‌دهد. در حال حاضر، هیچ شفاف سازی در این باره صورت نگرفته که چه تعداد از این سامانه‌ها قرار است داده شود و زمان تحویل آنها به اوکراین مشخص نیست.

این بازنشسته نیروی هوایی ارتش انگلیس ادامه داد، چند دلیل وجود دارد که باعث شده تا واشنگتن در ارسال این سامانه‌ها به اوکراین درنگ کند. یکی از این دلایل این است که این موشک‌های بالستیک را می‌توان برای فواصل دوربرد به کار برد و اگر آنها به قلمروی روسیه برخورد کنند، خطر بزرگ تشدید تنش و درگیری به وجود می‌آید.

شان بل همچنین خاطرنشان کرد، چون این سامانه‌ها خیلی گران هستند از آنها به تعداد زیادی در انبارها وجود ندارد.

کاخ سفید بارها به دلیل محدودیت در تعداد این سامانه‌ها نسبت به ارسال آنها تعلل نشان داده است. برد این موشک‌ها ۳۰۰ کیلومتر است و به صورت گسترده در عملیات "توفان صحرا" در سال ۱۹۹۱ و در جریان حمله آمریکا به عراق مورد استفاده قرار گرفته است.

دولت کی‌یف در میانه ضد حمله خود علیه نیروهای روسی منتظر تامین احتمالی موشک‌های ATACMS است به این امید که بتواند با این تجهیزات اوضاع را در صحنه نبرد تغییر دهد؛ اگرچه مسکو هشدار داده که این مساله به درگیری و تنش بیشتر منجر می‌شود.

ارسال و تحویل این موشک‌ها از سوی سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به شدت محکوم شده و او گفته که این روند راه به جایی نمی‌برد.

درضمن، هشدارهای بازتاب شده از سوی این مقام بازنشسته نیروی هوایی انگلیس در رسانه‌های این کشور این نگرانی را تشدید می‌کند که جنگ اوکراین و روسیه ادامه‌دار خواهد شد.

نگرانی از فروش سامانه‌های موشکی آمریکا برای اوکراین در بازار سیاه

مسکو هشدار داده که کمک‌های نظامی به کی‌یف شاید به دست گروه‌های خلافکار و تبهکار اروپایی برسد. مقام‌هایی در فنلاند، دانمارک، سوئد و هلند در نهایت در پاییز ۲۰۲۲ و پس از آن گزارش دادند که مقادیر زیادی از این تسلیحات ارسال شده به اوکراین سر از اتحادیه اروپا درآورده‌اند. در آن زمان، نگرانی از این مساله به وجود آمد که هرنوع سلاحی ارسالی به اوکراین شاید سر از بازار سیاه درآورد. حتی در مناطق دور افتاده مانند "ساحل" مقام‌هایی مانند محمدو بهاری، رئیس جمهوری سابق نیجریه اواخر سال گذشته میلادی گفته بود که تسلیحات غربی در مسیر اوکراین سر از کشورهای محدوده "لیک چاد" درآورده و به دست گروه‌های شبه نظامی محلی می‌رسند.

درحالیکه مقام‌های آمریکایی علنا تهدید اشاعه این نوع از تسلیحات را رد کرده‌اند اما رسانه‌های این کشور گزارش می‌دهند که ۳۰ درصد از کمک‌های نظامی غرب برای اوکراین به جنگ نیابتی ناتو با روسیه دامن می‌زند.

سیمور هرش، خبرنگار محقق اوایل سال جاری میلادی به رسانه‌های روسی گفته بود، غرب کاملا می‌داند که تسلیحات ارسالی به اوکراین در بازار سیاه به فروش می‌رسد: "از همان اوایل جنگ، کشورهایی مانند لهستان، رومانی و دیگر کشورهای هم مرز با اوکراین با سیلی از تسلیحاتی که ما به اوکراین داده بودیم، مواجه شدند."