پروژه سازمان سیا برای استفاده از هوش مصنوعی

 «رندی نیکسون»، مدیر پروژه‌های منبع باز سازمان سیا که مسئول توسعه این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است در مصاحبه‌ای به پایگاه شبکه «بلومبرگ» گفت: «ما باید سوزن را در انبار کاه پیدا کنیم.»

این مدیر سازمان سیا توضیح داد، این ابزار که مشابه با «چت-جی‌پی‌تی» (ابزار هوش مصنوعی توسعه یافته توسط شرکت اوپن ای.آی) است به تحلیلگران اجازه خواهد داد، منبع اصلی اطلاعات را مشاهده کنند، سوال‌های بیشتری بپرسند و اطلاعات را مرتب و تخلیص کنند.

به نوشته بلومبرگ، این برنامه داده های به صورت علنی موجود را آنالیز و منابع را در کنار پاسخهای خود در اختیار ماموران قرار می‌دهد تا آنها بتوانند اعتبارشان را تایید کنند و هدف این است که جاسوس‌های آمریکایی با سهولت بیشتر انبوه رو به افزایش اطلاعات را غربال کنند، هر چند که تعریف دقیق "داده‌های عمومی" ممکن است باعث مناقشه در خصوص مسائل مرتبط با حریم خصوصی شود.

نیکسون گفت، این ابزار به ماموران اجازه خواهد داد، اطلاعات را جستجو کنند، پرسش‌های مرتبط را بپرسند و حجم بالای داده‌ها را تخلیص کنند. او بیان داشت: «سپس شما می‌توانید آن را به مرحله بعد ببرید و شروع به چت کردن و پرسیدن سوال از ماشین‌ها کنید تا آنها پاسخ‌هایی که همچنین منبع‌دار هستند را به شما بدهند. مجموعه ما بدون محدودیتی به جز محدودیت‌های مربوط به هزینه، به رشد ادامه می‌دهد.»

پروژه سازمان سیا برای استفاده از هوش مصنوعی

به گفته نیکسون، این ابزار بخشی از طرح کلی دولت واشنگتن به منظور به خدمت گرفتن هوش مصنوعی و رقابت با چین است.

او اظهار کرد، سازمان سیا قصد دارد به زودی این ابزار برای استفاده در اختیار 18 سازمان اطلاعاتی آمریکا از جمله آژانس امنیت ملی (ان.اس.ای)، دفتر تحقیقات فدرال (اف.بی.آی) و همینطور سازمان‌های نظامی قرار دهد.

 او اضافه کرد، سیاستگذاران و عموم مردم به این ابزار دسترسی نخواهند داشت.