شبه‌جزیره کره در آستانه جنگ هسته‌ای

 «کیم سونگ»، سفیر کره شمالی در سازمان ملل گفت: سال ۲۰۲۳ سالی به شدت خطرناک بوده است. شبه جزیره کره در یک وضعیت خیلی حساس و شکننده قرار گرفته که خطر حتمی بروز یک جنگ هسته‌ای وجود دارد و آمریکا مسؤول این وضعیت است.

کیم سونگ روز سه‌شنبه در برابر مجمع عمومی این نهاد بین‌المللی گفت: «وضعیت نظامی و امنیتی در شبه جزیره کره و اطراف آن تا مرز یک جنگ هسته‌ای پیش می‌رود.»

وی به مجمع عمومی گفت: با توجه به شرایط حاکم، کره شمالی فورا ملزم به تسریع بیشتر در ایجاد قابلیت‌های دفاع از خود است.

کره شمالی در ۱۸ ماهه گذشته ده‌ها موشک بالستیک آزمایش کرده است. آمریکا بارها هشدار داده که پیونگ یانگ برای انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای خود آماده است.

پیونگ یانگ گفته که حق دارد با آزمایش‌های موشک بالستیک و با هدف حفظ تمامیت ارضی و منافع امنیتی‌اش در مقابل تهدیدهای نظامی رزمایش و آزمایش انجام دهد.

نماینده کره شمالی در سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد: کره شمالی همچنان در عزم خود برای دفاع قاطعانه از تمامیت ارضی، منافع امنیتی و رفاه مردمش در مقابل تهدیدهای خصمانه خارجی قاطع و ثابت قدم است.

کره شمالی بابت آزمایش‌های موشکی و برنامه‌های اتمی خود از ۲۰۰۶ تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد. اقداماتی نیز در سال‌های اخیر با هدف تحکیم این تحریم‌ها و قطعنامه‌ها علیه پیونگ یانگ اجرا شده است.

شبه‌جزیره کره در آستانه جنگ هسته‌ای

البته در چند سال گذشته، شورای امنیت بر سر نحوه برخورد با پیونگ یانگ اختلاف نظر داشته است. روسیه و چین، اعضای دارای حق وتو گفته‌اند که تحریم‌های بیشتر کمکی نخواهد کرد و خواهان کاهش چنین اقداماتی هستند.

چین و روسیه می‌گویند مانورهای نظامی مشترک ایالات متحده و کره جنوبی پیونگ یانگ را تحریک می‌کند، در حالیکه واشنگتن دولت‌های پکن و مسکو را متهم می‌کند که با محافظت از کره شمالی در برابر تحریم‌های بیشتر، پیونگ یانگ را جسور می‌کنند.