کودتا در این کشور ناکام ماند

شورای نظامی بورکینافاسو اعلام کرد که از تلاش شماری از اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور برای انجام کودتا در ۲۶ سپتامبر جاری جلوگیری کرده است.

دولت انتقالی این کشور نیز طی بیانیه‌‌ای از بازداشت شماری از افسران و عاملان این اقدام خبر داد و اعلام کرد که جست‌وجو برای یافتن سایر عاملان این کودتای ناکام ادامه دارد. طرف‌هایی که به دنبال انجام کودتا در ۲۶ سپتامبر جاری بودند، قصد داشتند به نهادها و سازمان‌های مختلف کشور حمله کنند و حالتی از هرج و مرج در آن به وجود آورند.

بامداد چهارشنبه بود که مقامات محلی اعلام کردند که در پی انتشار اخباری در خصوص وقوع یک کودتای جدید در کشور در شبکه‌های اجتماعی، شمار زیادی از تظاهرات‌کنندگان طرفدار «ابراهیم ترائوره» رئیس‌جمهور موقت در مرکز «واگادوگو» پایتخت جمع شدند تا حمایت خود را از او اعلام کنند.  

 کودتا در بورکینافاسو ناکام ماند

دولت بورکینافاسو نیز طی بیانیه‌‌ای درخصوص اخباری که موجب شد بسیاری از تظاهرات‌کنندگان به خیابان‌ها بیایند، اعلام کرد که تلاش سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی برای کودتا را خنثی کرده است.

ارتش بورکینافاسو از سپتامبر ۲۰۲۰ قدرت را به دست گرفته و یکی از افسران ارتش به نام «ابراهیم ترائوره» تصدی پست ریاست‌جمهوری این کشور را برعهده گرفت است. وی پس از رسیدن به قدرت اعلام کرد فرمانده ارتش را عزل و دولت را منحل کرده و قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورده است. 

ترائوره با کنار زدن «پل هانری دمیبا» رئیس‌جمهور وقت که خود نیز با کودتا بر روی کار آمده بود، دولت او را منحل کرد و خودش قدرت را در دست گرفت.

رئیس‌جمهور جدید گفت: گروهی از افسران که به دمیبا کمک کردند تا قدرت را در ژانویه به دست آورد، اکنون به دلیل ناتوانی وی در مقابله با شورش‌ها، تصمیم به برکناری او گرفتند.