جزئیاتی از جانشین و ثروت میلیاردر آمریکایی

به‌تازگی رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که « روپرت مرداک »، میلیاردر آمریکایی از ریاست ۲ شرکت رسانه‌ای «نیوز» و «فاکس» که شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» زیرمجموعه آن است، کناره‌گیری می‌کند.

بیانیه مشترک این ۲ شرکت می‌گوید که «لاکلان مرداک»، پسر روپرت مرداک به جای پدرش ریاست این ۲ شرکت را برعهده خواهد گرفت.

شبکه خبری «فاکس نیوز» در آمریکا در بین محافظه‌کاران و طرفداران حزب جمهوری‌خواه طرفدار دارد.

مرداک ۹۲ ساله نیز با حزب جمهوری‌خواه آمریکا رابطه نزدیکی دارد.

کناره‌گیری روپرت مرداک از ریاست «نیوز» و «فاکس» اواسط ماه نوامبر در جلسه مجمع عمومی سهامداران این ۲ شرکت به صورت رسمی انجام خواهد شد.

قرار است روپرت مرداک پس از آن رئیس افتخاری این ۲ شرکت باشد. او در حالی از ریاست ۲ شرکت رسانه‌ای خود کنار می‌رود که حزب جمهوری‌خواه آمریکا خود را برای انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آماده می‌کند.

مرداک کار حرفه‌ای خود را در استرالیا که زادگاهش است در دهه ۵۰ میلادی آغاز و روزنامه «سان» و «نیوز آو دِ ورلد» انگلیس را خریداری کرد.

او کمی بعد چند نشریه‌ آمریکایی مثل «نیویورک پست» و «وال‌استریت ژورنال» را خرید و کماکان مالک صدها رسانه محلی، ملی و بین‌المللی است.

فاکس‌نیوز در سال ۱۹۹۶ از سوی مرداک تاسیس شده و در حال حاضر پربیننده‌ترین شبکه تلویزیونی آمریکاست.

جزئیاتی از جانشین و ثروت میلیاردر آمریکایی

با توجه به نفوذ شبکه فاکس در شکل‌دهی افکار عمومی آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده در این کشور، کناره‌گیری روپرت مرداک تحولی مهم محسوب می‌شود.

بدترین رویداد حرفه‌ای برای مرداک، رسوایی هک و شنودی بود که روزنامه «نیوز آو د ورلد» او در انگلیس گرفتارش شد. در جریان این رسوایی مشخص شد که این روزنامه پیام‌های صوتی یک دانش‌آموز مقتول را شنود کرده است.

این رسوایی با خسارت مالی هنگفتی همراه بود و گفته می‌شود شرکت او مجبور شد بیش از یک میلیارد پوند به قربانیان شنودهای تلفنی خود غرامت بپردازد.

نقش فرزندان مرداک

لاکلان مرداک که ۵۲ سال دارد حاصل ازدواج دوم مرداک است. روپرت مرداک تاکنون چهار بار ازدواج کرده و شش فرزند دارد که اغلب آن‌ها در شرکت‌های پدرشان کار می‌کنند.

موضوع جانشینی روپرت مرداک همیشه میان سه فرزند دوم، سوم و چهارم او، یعنی الیزابت، لاکلان و جیمز مطرح بوده است.

لاکلان که در اواخر دهه ۹۰ میلادی از مدیران اجرایی و جانشین پدرش شناخته می‌شد در سال ۲۰۰۵ پس از اختلاف با «راجر ایلس»، رئیس شبکه فاکس نیوز، از کار کناره‌گیری کرد.

او در سال ۲۰۱۴ دوباره به شرکت پدرش بازگشت و از آن زمان همواره از مقام‌های ارشد شرکت‌های او بوده است.

جیمز مرداک نیز در سال ۲۰۲۰ به دلیل انتقادهایی که بر نحوه سردبیری در محتوای برخی تولیدات و اختلاف نظرهایی که درباره سمت‌وسوی شرکت «نیوز» داشت، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

الیزابت ۵۵ ساله هم که تهیه‌کننده مجموعه‌های تلویزیونی بود، چند سمت ارشد در شرکت‌های پدرش بر عهده داشته و در نهایت شرکت تلویزیونی خود را تاسیس کرد.

ثروت مرداک چقدر است؟

براساس گزارش «فوربز»، روپرت مرداک رتبه ۹۶ در بین ثروتمندان جهان را به خود اختصاص داده؛ او و خانواده‌اش ثروتی معادل ۱۷.۴ میلیارد دلار (۱۴.۰۵ میلیارد پوند) در اختیار دارند.

او همچنین در فهرست‌های مختلف فوربز، از جمله فهرست میلیاردرها برای سال ۲۰۲۳ (رتبه ۹۹)، «فوربز ۴۰۰» برای سال ۲۰۲۲ (رتبه ۳۵) و فهرست افراد قدرتمند برای سال ۲۰۱۸ (رتبه ۳۹) قرار داشت.

مرداک همچنین مالک تعدادی ملک گران‌قیمت و کلکسیونی از خودروهای لوکس است.