مخالفت ترامپ با نامزدی برای ریاست مجلس نمایندگان

 «دونالد ترامپ »، رئیس جمهور سابق آمریکا روز چهارشنبه گفت، مایل به کمک به جمهوریخواهان مجلس نمایندگان در انتخاب رئیس جدید این مجلس به دنبال برکناری «کوین مک‌کارتی» از این سمت است اما تمرکز اصلی خودش بر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 است.

بامداد روز چهارشنبه به دنبال ارائه قطعنامه‌ای از سوی «مت گاتز» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا برای برکناری «کوین مک‌کارتی» از سمت ریاست این مجلس، اعضای مجلس نمایندگان با ۲۱۶ رأی موافق و ۲۱۰ رأی مخالف، مک‌کارتی را از سمت ریاست این مجلس کنار گذاشتند. بعد از این اتفاق «پاتریک مک‌هنری»، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای شمالی به‌عنوان رئیس موقت مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.

در پی این رای‌گیری، چند سیاستمدار جمهوری‌خواه اعلام کردند با توجه به این قانون که رئیس مجلس نمایندگان الزاما نباید از نمایندگان کنگره باشد، از معرفی دونالد ترامپ به عنوان نامزد ریاست بعدی مجلس حمایت می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، دونالد ترامپ که روز چهارشنبه نیز برای رسیدگی به پرونده اش به اتهام دروغگویی درباره دارایی‌های خود به دادگاه نیویورک رفت در اظهاراتی قبل از ورودش به دادگاه به این تحولات واکنش نشان داده و گفت: «ما در رقابت ریاست جمهوری نزدیک به 50 درصد برتر هستیم.  تمرکز من کاملا بر این مساله است. اگر بتوانم به جمهوریخواهان مجلس نمایندگان در طول این فرآیند کمکی بکنم این کار را خواهم کرد.»

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، خیلی‌ها در خصوص انتصاب به سمت ریاست مجلس نمایندگان به سراغ او آمده‌اند.

اما از طرفی، قوانین کنفرانس جمهوریخواهان مجلس نمایندگان حکم کرده که رهبران حزب در صورت متهم شدن به اتهاماتی که امکان مجازات بیش از دو سال حبس را داشته باشند، از سمت رهبری خود کناره‌گیری کنند.

ترامپ در چندین پرونده قضایی با ده‌ها فقره اتهام مواجه شده اما اتهاماتش را رد کرده و هنوز حکم محکومیتی در ارتباط با آنها دریافت نکرده است.

مخالفت ترامپ با نامزدی برای ریاست مجلس نمایندگان

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، در حزب جمهوریخواه «افرادی عالی» هستند که می‌توانند به عنوان رئیس مجلس نمایندگان خدمت کنند.

برکناری کوین مک‌کارتی از ریاست این نهاد قانونگذار با واکنش تند دونالد ترامپ همراه شد. ترامپ طی بیانیه‌ای در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» نوشت: «چرا جمهوری‌خواهان همواره در حال جنگ با خودشان هستند، چرا با دموکرات‌های چپ افراطی که کشور ما را ویران می‌کنند، مبارزه نمی‌کنند؟»