روسیه موشک هسته‌ای نسل جدید آزمایش کرده است

ولادیمیر پوتین ، رئیس‌جمهور روسیه امروز پنجشنبه تصریح کرد که روسیه یک موشک راهبردی نسل جدید را با موفقیت آزمایش کرده است. او احتمال انجام آزمایش‌های تسلیحاتی با انفجارهای هسته‌ای برای اولین بار طی سه دهه گذشته را نیز رد نکرد.

پوتین برای اولین بار گفت که مسکو موشک «بوروستنیک» که یک موشک کروز با پیشرانه هسته‌ای و قادر به حمل کلاهک هسته‌ای و دارای برد چندین هراز مایلی است را با موفقیت آزمایش کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه که در نشستی سالانه با حضور تحلیلگران و روزنامه‌نگاران در روسیه حضور داشت علاوه بر این تصریح کرد که مسکو کار بر روی سامانه موشک‌های قاره‌پیمای سارمات را به پایان رسانده است. این موشک یکی دیگر از عناصر کلیدی سلاح‌های هسته‌ای نسل جدید روسیه به شمار می‌رود.

3936213

پوتین بعد از حمله به اوکراین در روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ بارها قدرت هسته‌ای روسیه را به رخ کشیده و گفته آماده است در صورت وجود تهدید موجودیتی علیه کشورش از سلاح‌های اتمی استفاده کند. او امروز پنجشنبه هم هشدار داد هیچ کس که عقل سالم داشته باشد از سلاح‌های هسته‌ای علیه روسیه استفاده نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت چنانچه چنین حمله‌ای کشف شود «آنقدر موشک در آسمان رها خواهیم کرد – صدها و صدها موشک- که حتی یک دشمن شانسی برای زنده ماندن نخواهد داشت.»

روسیه از سال ۱۹۹۰، یعنی یک سال قبل از فروپاشی شوروی سابق آزمایش تسلیحاتی که شامل انفجار هسته‌ای شود انجام نداده است. پوتین در سخنرانی امروز احتمال انجام چنین آزمایش‌هایی را رد نکرد.

او خاطرنشان کرد که ایالات متحده آمریکا معاهده‌ای که آزمایش‌های هسته‌ای را منع می‌کند تصویب نکرده و در این حالی است که روسیه این معاهده را هم امضا کرده و هم آن را به تصویب رسانده است. او گفت ممکن است پارلمان روسیه، دوما، تصویب خود از این معاهده را پس بگیرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از تحلیلگران نظامی مدعی شده از سرگیری مجدد آزمایش‌های هسته‌ای توسط روسیه یا آمریکا یا هر دوی آنها نقش بسیار بی‌ثبات‌کننده‌ای در زمانی خواهد داشت که تنش‌ها میان دو کشور به بالاترین سطح در طی ۶۰ سال گذشته رسیده است. در ماه فوریه، پوتین به مشارکت روسیه در معاهده موسوم به «نیواستارت» که تعداد سلاح‌های هسته‌ای هر یک از دو طرف را محدود می‌کند پایان داد.

پوتین، با وجود این گفت که نیازی به بازنویسی دکترین هسته‌ای روسیه در خصوص استفاده از سلاح‌های اتمی وجود ندارد. در دکترین هسته‌ای روسیه پیش‌بینی‌شده مسکو تنها در صورت تهاجم هسته‌ای از سوی دیگران یا وجود تهدید موجودیتی علیه روسیه از این سلاح‌ها استفاده خواهد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوال یک تحلیلگر روس به نام «سرگئی کاراگانوف» که از طرفداران کاهش آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است گفت: «من نیازی برای این کار نمی‌بینم.»

او سپس ادامه داد: «در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای نیست که چیزی روسیه و وجود دولت روسیه را به خطر بیندازد. چنین چیزی نیست. فکر نمی‌کنم هیچ فردی با عقل سالم و حافظه کارآمد به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه روسیه فکر کند.»

ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از اظهاراتش به همکاری میان روسیه و چین اشاره کرد و گفت که این همکاری هرگز علیه هیچ طرف ثالثی نبوده و همواره ماهیتی سازنده داشته است.

او که در اجلاس «والادای» حضور داشت: «مایلم این را یکبار دیگر مورد تأکید قرار بدهم که همه این همکاری‌ها علیه طرف دیگری نیست و هرگز نبوده است. این همکاری‌ها شروعی سازنده داشته و تنها هدف آن رسیدن به نتایج مثبت برای هر دوی ما و شریکانمان در سراسر دنیا است.»