دلیل به تعویق افتادن سفر اردوغان به عراق

دو مقام دولتی عراق ی در گفت‌وگو با وبگاه العربی الجدید گفتند که سفر رجب طیب اردوغان به عراق، به حل اختلافات در خصوص تعدادی از پرونده‌ها بستگی دارد.

دولت عراق در ۲۵ ژوئن (چهار تیر) پس از دیدار میان «علیرضا کونای» سفیر ترکیه و محمد شیاع السودانی، از سفر قریب الوقوع اردوغان به بغداد خبر داده بود؛ سفری که تاکنون و پس از گذشت بیش از سه ماه صورت نگرفته است.

یک مقام عراقی در دفتر نخست وزیری این کشور به العربی الجدید گفت که سفر اردوغان به بغداد «مرهون موضوعاتی است که هیچ توافقی در مورد آنها حاصل نشده است».

در همین زمینه، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق روز دوشنبه (۱۰ مهر) گفت که رایزنی میان مقامات بغداد و آنکارا در خصوص موضوعات مورد اختلاف ادامه دارد، او همچنین گفت که روزهای آینده

فرصت های خوبی برای به حداکثر رساندن سطح مشارکت بین بغداد و آنکارا وجود دارد.

او گفت که مسأله از سرگیری صادرات نفت شمال، پرونده آب و عملیات نظامی ترکیه در خاک عراق از پرونده‌های اختلافی و بلاتکلیف میان دو کشور است.

الصحاف تأکید کرد که مذاکرات دو کشور در عرصه‌های گوناگون از جمله در پرونده آب و مسائل دیگر ادامه دارد و کمیته‌های تخصصی در حال پیگیری موضوع تا رسیدن به توافقات لازم هستند.

وی همچنین در خصوص صادرات نفت عراق از طریق ترکیه گفت: «تیم‌های فنی تخصصی عمدتاً برای توافق بر سر یک چشم‌انداز مشترک که ناشی از منافع دو کشور همسایه است، کار می‌کنند».

دلیل به تعویق افتادن سفر اردوغان به عراق

پیش از آن نیز «حیان عبدالغنی» وزیر نفت عراق نیز به رسانه‌ها گفته بود که وزیر انرژی ترکیه به زودی به عراق سفر خواهد کرد و از سرگیری صادرات نفت شمال عراق از محورهای اصلی مذاکرات وی در بغداد خواهد بود. او هم تأکید کرد که اختلافات همچنان پابرجاست.

همزمان یک نماینده مجلس عراق نیز بدون ذکر نام خود به روزنامه الشرق الاوسط گفته است: «هنوز دو کشور در مسائل مربوط به حزب کارگران کردستان و انصراف عراق از دریافت جریمه ترکیه بابت صادرات غیر قانونی نفت اقلیم کردستان عراق به توافق نرسیده‌اند»

از سوی دیگر، یک مقام دیپلماتیک ترکیه که نخواسته نامش فاش شود به پایگاه «العربی الجدید» گفت که تعویق سفر کاملا طبیعی است و افزود که تلاش‌های جدی برای حل اختلافات دو کشور به خصوص در مسئله نیروهای حزب کارگران جریان دارد.

او گفت که ترکیه از افزایش نقش حزب دموکرات کردستان در امنیت کرکوک و نیز حمایت رئیس اتحادیه میهنی کردستان از یگان‌های مدافع خلق در سوریه به شدت ناراضی است.

در ۲۵ مارس ۲۰۲۳ و در پی حکم دادگاه پاریس در محکومیت ترکیه بابت فروش غیر قانونی نفت اقلیم کردستان عراق بدون هماهنگی با بغداد، صادرات نفت اقلیم از طریق بندر جیهان متوقف شد. در پی آن، دو کشور مذاکراتی را برای ازسرگیری صادرات نفت از این میدان آغاز کرده‌اند که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

چندی پیش نیز «صباح صبحی» عضو کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق به رسانه‌ها گفته بود که دولت ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت شمال عراق از طریق بندر جیهان، شش شرط تعیین کرده است که شامل دریافت ۱۳ دلار بابت هزینه انتقال هر بشکه نفت و انصراف عراق از شکایت خود به دادگاه بین‌المللی و در نتیجه انصراف از دریافت خسارت دو سال فروش نفت توسط ترکیه می‌شود.