آمریکا دو دیپلمات روس را اخراج کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تصمیم واشنگتن به اخراج دو دیپلمات روس در تلافی اقدام اخیر مسکو برای اخراج دیپلماتهای آمریکایی خبر داد.

 این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری روسی تاس گفت: در پاسخ به اخراج مشکوک دو دیپلمات آمریکایی از خاک روسیه، وزارت خارجه تصمیم گرفته دو دیپلمات روس را به عنوان عنصر نامطلوب از خاک ایالات متحده اخراج کند.

وی تاکید کرده: وزارت خارجه رفتار دولت روسیه در اذیت و آزار دیپلماتهای آمریکایی را تحمل نخواهد کرد. این اقدامات پیام واضحی به روسیه ارسال می‌کند مبنی بر اینکه اقدامات غیرقابل قبول علیه دیپلماتهای آمریکایی تبعات خواهد داشت.

ماه گذشته میلادی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که دو دیپلمات آمریکایی را عنصر نامطلوب تشخیص داده است. به دنبال این موضوع، «لین تریسی» سفیر واشنگتن در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار شد و به او توضیح داده شد که معاون اول و دوم سفارت آمریکا اقدامات مغایر با جایگاه دیپلماتیک خود داشته اند.‌ به این دو دیپلمات سفارت آمریکا در مسکو دستور داده شد که خاک روسیه را ترک کنند.

به گفته وزارت خارجه روسیه، این دو دیپلمات آمریکایی در فعالیتهای غیرقانونی دست داشته و با یک شهروند روس به نام «رابرت شونوف» که به اقدام با دول خارجی متهم بوده ارتباط داشته‌اند.

آمریکا دو دیپلمات روس را اخراج کرد

پیش از این، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) فیلم بازجویی از شونوف، کارمند سابق سرکنسولگری ایالات متحده در ولادیوستوک را منتشر کرده بود که در آن وی  به اتهام جمع آوری اطلاعات در مورد روند یک عملیات نظامی ویژه بر اساس دستورالعمل های دیپلمات ها اعتراف کرده بود.

سرویس امنیت فدرال روسیه همچنین احضاریه‌هایی برای بازجویی از دیپلماتهای آمریکایی به سفارت واشنگتن ارسال کرده است.