سفر ولیعهد سعودی به انگلیس به تعویق افتاد

 درحالی که قرار بود « محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی در هفته‌های آینده به لندن سفر کند، خبرگزاری بلومبرگ آمریکا به نقل از منابع آگاه ناشناس اعلام کرد که این سفر به تاخیر افتاده و تاریخ مشخصی برای آن تعیین نشده است و شاید در ماه‌های آینده انجام بگیرد.

بلومبرگ به نقل از منابع مذکور افزود، مقامات سعودی و انگلیسی درباره برنامه‌ریزی برای این سفر در ماه آینده گفتگو کرده و بعد از آن تصمیم گرفتند آن را به تعویق بیاندازند.

بر اساس این گزارش، نه طرف سعودی و نه طرف انگلیسی هیچ اظهار نظری درباره جزئیات اولین سفر بن سلمان به لندن بعد از گذشت 5 سال از ماجرای ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی نداشته‌اند.

ماه آگوست گذشته، «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس با ولیعهد سعودی درباره تقویت روابط میان دو کشور و دیدار در نزدیک‌ترین فرصت گفتگو کردند و بعدا اعلام شد که انگلیس از بن سلمان برای سفر به لندن دعوت کرده است.

روزنامه انگلیسی دیلی میل نیز پیش از این اعلام کرده بود که احتمالا بن سلمان در سفر خود به لندن با پادشاه انگلیس دیدار و توافق‌های تجاری بزرگی با این کشور امضا کند.

سفر ولیعهد سعودی به انگلیس به تعویق افتاد

 انگلیس همانند سایر کشورهای غربی علی‌رغم ادعاهایی که درباره رسیدگی به وضعیت حقوق بشر عربستان و منزوی کردن این کشور و شخص بن سلمان بعد از ترور خاشقجی داشت، طی دو سال گذشته و بعد از تشدید بحران سوخت در اروپا به دنبال جنگ اوکراین، در چارچوب تاثیرگذاری بر سیاست‌های نفتی ریاض و کمک به حل بحران سوخت آمریکا و غرب، گام‌های زیادی برای تقویت روابط با طرف سعودی برداشته است.

محمد بن سلمان سال گذشته بعد از انزوای بین‌المللی خود به خاطر ماجرای خاشقجی، سفرهایی به کشورهای غربی داشت و «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا نیز که قبل از ورود به کاخ سفید تهدیدات زیادی علیه بن سلمان و عربستان در پرونده حقوق بشر مطرح کرده بود، به این کشور سفر کرد و با ولیعهد آن دیدار داشت.