بی‌میلی کنگره آمریکا به حمایت از اوکراین

 روزنامه پالتیکو به نقل از جو بایدن ، رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: «راهی هست که شاید از طریق آن بتوانیم برای اوکراین بودجه پیدا کنیم.» به گفته این رسانه آمریکایی، رهبری آمریکا در حال بررسی امکان استفاده از برنامه تامین مالی نظامی خارجی وزارت خارجه این کشور است تا به اوکراین در مقابله با حمله روسیه کمک کند. تحت این برنامه، دولت آمریکا حق دارد به کشورهای خارجی بودجه‌ای را قرض داده یا اهدا کند تا با آن سلاح و تجهیزات دفاعی خریداری کند.

پالتیکو همچنین گزارش داد که یک سناریوی دیگر ارسال سامانه‌های گنبد آهنین آمریکا به لهستان است تا در مقابل، ورشو تعدادی از سامانه‌های پدافند هوایی خود را به اوکراین ارسال کند؛ از جمله سامانه پاتریوت. اسرائیل که در ساخت گنبد آهنین حضور داشته، پیش از این به درخواست‌های مکرر کی‌یف برای ارسال مستقیم این سامانه‌ها به اوکراین پاسخ منفی داده است.

پالتیکو گزارش داد که صرف مطرح شدن چنین برنامه‌های غیرمتعارفی برای ارسال کمک نظامی به اوکراین، نشان می‌دهد که تمایل قانون‌گذاران آمریکایی برای حمایت از کی‌یف کاهش یافته است.

قطع یا تداوم حمایت از اوکراین به موضوعی چنان بحث‌برانگیز در میان قانون‌گذاران آمریکایی تبدیل شده که اخیراً کوین مک‌کارتی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به اتهام سازش با دولت دموکرات جو بایدن بر سر لایحه بودجه و کمک نظامی به اوکراین، از سمت خود برکنار شد!

مایکل مک‌کال، عضو مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگاران گفت: حالا با رفتن کوین مک‌کارتی کار سخت‌تر شده است. حامیان تداوم کمک نظامی به اوکراین در کنگره فرصت چندانی ندارند.

بی‌میلی کنگره آمریکا به حمایت از اوکراین

در عین حال، روزنامه تلگراف شنبه گزارش داد که دولت جو بایدن در این فکر است که با کسب موافقت کنگره برای تصویب یک بودجه هنگفت برای مدت زمانی طولانی، کار را یک‌سره کرده و از شر کسب موافقت کنگره برای تصویب هر بودجه کوچکی راحت شود. به گزارش این روزنامه، بایدن قصد دارد حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه نظامی برای اوکراین تصویب کند که تا بعد از انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده هم دوام داشته باشد.

این در حالی است که کنگره آمریکا از آغاز جنگ اوکراین تا امروز چهار بودجه نظامی کمکی برای این کشور تصویب کرده که مجموع آن‌ها به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.