عربستان توافق سازش با رژیم صهیونیستی را معوق کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آشنا به تفکر ریاض گزارش داده عربستان سعودی برنامه‌های تحت رهبری آمریکا برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به تأخیر انداخته است. 

پیش از این برخی منابع گفته بودند عربستان سعودی به عنوان زادگان اسلام و میزبان دو مکان مقدس تا زمان عملیات حماس اظهار کرده بود که اجازه نخواهد داد برنامه‌هایش برای رسیدن به یک توافق دفاعی عمده با آمریکا معوق شود، حتی اگر اسرائیل امتیازهای عمده‌ای به فلسطینی‌ها ندهد. 

به نوشته رویترز، اما پیگیری رویکردی که فلسطینی‌ها را در حاشیه قرار دهد اکنون خطر عصبانی کردن کشورهای عربی در منطقه را به عهده داشت که رسانه‌هایشان در حال انتشار تصاویری از کشته شدن فلسطینی‌ها در حملات اسرائیل هستند. 

بن سلمان

یکی از منابع آشنا به تفکر ریاض گفت گفت‌وگوها فعلا نمی‌توانند ادامه پیدا کنند و مسئله امتیاز اسرائیل به فلسطین بایستی به یک اولویت بزرگتر به هنگام از سرگیری گفت‌وگوها تبدیل شود. رویترز نوشته این اظهارنظر نشان می‌دهد که عربستان هنوز طرح عادی‌سازی روابط را کنار نگذاشته است. 

طبق نوشته این خبرگزاری بازنگری  عربستان در رویکرد خود چالشی برای تلاش‌های واشنگتن جهت ادغام اسرائیل در منطقه‌ای است که آرمان فلسطین در آن یکی از نگرانی‌های عمده کشورهای عربی به  شمار می‌رود. 

عزیز القاشیان، تحلیلگر سعودی گفت: «عادی‌سازی روابط از ابتدا تابو در نظر گرفته می‌شد. این جنگ تنها آن را تشدید می‌کند.»

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته واشنگتن در هفته جاری عربستان سعودی را برای محکوم کردن حماس به دلیل عملیات طوفان‌الاقصی تحت فشار گذاشت. 

به نوشته رویترز فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی این درخواست را رد کرد. یک منبع دیگر نیز این روایت را تأیید کرد. 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند روز پیش در یک نشست خبری کاخ سفید مدعی شده بود که تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تعلیق نشده است. او با وجود این گفت که تمرکز کاخ سفید بر روی چالش‌های فوری‌تر است. 

رویترز نوشته این درگیری‌های منطقه‌ای موجب شده محمد بن سلمان و رئیس‌جمهور ایران برای اولین بار بعد از توافق عادی‌سازی روابط میان دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو کنند. 

یک منبع ایرانی به رویترز گفت که هدف این تماس جلب حمایت از سوی ایران برای فلسطین و جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه بود. 

رویترز همچنین به نقل از این مقام ارشد ایرانی نوشته است: «این تماس خوب و نویدبخش بود.»

یک مقام دیگر ایرانی گفت که تماس میان رئیسی و بن‌سلمان 45 دقیقه به طول انجامید. 

یک مقام ارشد آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره این گفت‌وگوی تلفنی گفت: «واشنگتن با سران عربستان سعودی در تماس مستمر است.»

این مقام آمریکایی گفت واشنگتن از شریکانی که کانال ارتباطی با حماس و حزب‌الله یا ایران دارند خواسته از حماس بخواهند حملاتش را قطع کند، «گروگان‌ها را آزاد کند و حزب‌الله را از درگیری‌ها دور نگاه دارد.»

نخستین منبع آشنا به تفکر ریاض گفت که کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کشورهایی که با اسرائیل رابطه دارند نگران هستند که ایران وارد درگیری‌‌ای بشود که بر آنها نیز اثرگذار باشد. 

یک تحلیلگر در اندیشکده میدل‌ایست در واشنگتن گفت که رویدادهای هفته گذشته نشان می‌دهد دیدگاه‌های عربستان و ایران چگونه تغییر پیدا کرده است.