آمریکایی‌ها جو بایدن را مقصر فساد پسرش می‌دانند

 نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات روابط عمومی نورک-آسوشیتدپرس نشان می‌دهد، ۳۳ درصد دیگر می‌گویند که فکر می‌کنند جو بایدن ، رئیس‌جمهوری آمریکا غیراخلاقی رفتار کرده، اما نه غیرقانونی. براساس این نظرسنجی، ۳۰ درصد می‌گویند بایدن هیچ اشتباهی مرتکب نشده است. این نتایج منعکس‌کننده شکاف سیاسی گسترده و همچنین شک و تردید در مورد اخلاقیات رهبران دولت واشنگتن است.

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات استیضاح جو بایدن را آغاز کرده‌اند تا این رئیس‌جمهوری دموکرات ایالات متحده را با معاملات تجاری خارجی پسر ۵۳ ساله‌اش هانتر مرتبط کنند. هانتر بایدن که توافقش با بازپرس ویژه تحقیقات در مورد پرونده فرار مالیاتی و حمل غیرقانونی سلاح متلاشی شده، با یک کیفرخواست کیفری جداگانه مواجه است.

جمهوری‌خواهان سال‌هاست که درباره هانتر بایدن تحقیق می‌کنند، از زمانی که پدرش معاون باراک اوباما بود. در حالی که سؤالاتی در مورد اخلاقیات مربوط به تجارت بین‌المللی خانواده بایدن مطرح شده، تاکنون هیچ مدرکی به دست نیامده که ثابت کند جو بایدن، در مقام فعلی یا قبلی خود، از نقش خودش سوء استفاده کرده یا رشوه دریافت کرده است.

یافته‌های این نظرسنجی تازه، به یک سیستم سیاسی آمریکایی مملو از بدبینی و سوء ظن اشاره دارد. به نظر می‌رسد که افکار عمومی آمریکا که در امتداد خطوط حزبی چند دسته شده‌اند، بیش از حقایق، بایدن را طبق وابستگی حزبی‌اش قضاوت می‌کنند.

تقریباً دو سوم جمهوری‌خواهان می‌گویند که فکر می‌کنند بایدن در جرایم مربوط به پسرش مقصر است، اما تنها ۸ درصد از دموکرات‌ها و ۳۸ درصد از مستقل‌ها موافق چنین نظری هستند. حدود یک‌سوم دیگر در هر حزب می‌گویند که فکر می‌کنند بایدن مرتکب کاری غیراخلاقی شده است. اکثریت قاطع دموکرات‌ها (۵۸ درصد) معتقدند که جو بایدن هیچ اشتباهی انجام نداده است.

فساد هانتر بایدن؛ آمریکایی‌ها جو بایدن را هم مقصر می‌دانند

مصاحبه با شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، وجود فساد و زوال عمیق‌تری را در دولت فدرال آمریکا نشان داد. چند تن گفتند که این طبقه سیاسی به طور کلی با طمع و فساد محاصره شده و باعث می‌شود که سیاستمداران خودخواهانه از نیازهای این کشور غفلت کنند. این دیدگاه، با پیام خوش‌بینی بایدن در مورد دولتی که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، کارخانه‌های جدید و منابع انرژی تجدیدپذیر را تشویق می‌کند، مغایرت دارد.

هنک گاردینر، ساکن آیداهو، در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا از کار پسرش در خارج سود برده یا خیر، گفت که شواهد ارائه شده تاکنون ثابت کرده که بایدن نفع برده است. او که طرفدار دونالد ترامپ است، گفت: قطعا همینطور است. فکر نمی‌کنم برای فهمیدن این مطلب خیلی نیاز به هوش باشد. فکر می‌کنم کشورمان در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند چون دولت ما کلا فاسد است.

همچنین در مورد تحقیقات استیضاح بایدن، احتمال مخالفت آمریکایی‌ها (۳۹ درصد) بیشتر از تأیید (۳۳ درصد) این تحقیقات در مجلس نمایندگان آمریکاست. حدود یک‌چهارم می‌گویند که این تحقیقات استیضاح را نه تایید می‌کنند، نه رد. دو سوم جمهوری‌خواهان (۶۷ درصد) این تحقیق را تأیید می‌کنند، اما تنها ۲۸ درصد از مستقل‌ها و ۷ درصد از دموکرات‌ها موافق هستند.

بیشتر بزرگسالان آمریکایی می‌گویند که برای مدیریت فساد در دولت واشنگتن به دموکرات‌ها (۲۸ درصد) نسبت به جمهوری‌خواهان (۱۹ درصد) بیشتر اعتماد دارند. بیش از آن - حدود ۴ نفر از هر ۱۰ نفر- به هیچ یک از طرفین اعتماد ندارند، در حالی که ۱۴ درصد به هر دو طرف به طور مساوی اعتماد دارند. اکثر دموکرات‌ها (۵۶ درصد) به حزب خود نسبت به جمهوری‌خواهان برای مدیریت فساد اعتقاد بیشتری دارند، در حالی که ۴۲ درصد جمهوری‌خواهان به حزب خود نسبت به دموکرات‌ها اعتماد دارند. از هر ۱۰ مستقل، ۶ نفر به جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای رسیدگی به فساد دولتی اعتماد ندارند.

به نظر می‌رسد تحقیقات استیضاح تاثیر کمی بر رضایت کلی از عملکرد بایدن در مقام ریاست جمهوری داشته باشد.

حدود ۴ نفر از هر ۱۰ نفر نحوه مدیریت بایدن در ریاست جمهوری را تایید می‌کنند، در حالی که ۶۱ درصد مخالف هستند. این آمار و ارقام در دو سال گذشته به طور مداوم پایین مانده زیرا این کشور دوز تورم بالایی را تحمل می‌کند. اما بسیاری هم نسبت به توانایی‌های بایدن ۸۰ ساله با توجه به سن و سال او ابراز نگرانی می‌کنند.

همچنین فقط ۳۲ درصد از مدیریت بایدن در حوزه اقتصاد حمایت می‌کنند و ۶۷ درصد مخالف آن هستند. همچنین تنها ۳۱ درصد از مدیریت او بر بودجه فدرال حمایت می‌کنند. ۴۱ درصد هم از رسیدگی او به بدهی‌های دانشجویی حمایت می‌کنند.

این نظرسنجی از ۱۱۶۳ بزرگسال در ۵ تا ۹ اکتبر ۲۰۲۳ انجام شد و حاشیه خطای آن برای همه پاسخ‌دهندگان مثبت یا منفی ۳.۹ درصد است.