تونل‌های غزه؛ بلای جان رژیم صهیونیستی

 این شبکه خبری در گزارش خود تونل‌های زیرزمینی در غزه را شناخته شده ترین مسیرهای مورد استفاده برای ورود اجناس از مصر و انجام حملات به رژیم صهیونیستی عنوان کرده است.

این گزارش می افزاید: اما در غزه یک شبکه زیرزمینی وجود دارد که ارتش رژیم صهیونیستی به صورت عامیانه با عنوان «مترو غزه» از آن یاد می‌کند. این یک شبکه تو در توی گسترده از تونل‌ها است که چندین کیلومتر آن در زیرزمین برای استفاده انتقال افراد و اجناس، نگهداری راکت و مهمات و حضور مرکز فرماندهی و مراکز کنترل حماس استفاده می‌شود؛ همگی آنها دور از چشم پهپادهای شناسایی و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی است.

به نوشته تارنمای این رسانه، حماس در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که ۵۰۰ کیلومتر تونل در زیر غزه ساخته است که اگر این رقم دقیق باشد تونل‌های زیرزمینی حماس مقداری کمتر از نصف طول سامانه مترو شهر نیویورک است.

دافنه ریچموند-باراک استاد دانشگاه رایشمن رژیم صهیونیستی و کارشناس جنگ های زیرزمینی به سی‌ان‌ان گفت: این یک شبکه بسیار پیچیده و بسیار بزرگ از تونل ها در یک قطعه به نسبت کوچک از خاک است.

غزه از سال ۲۰۰۷ در محاصره زمینی، دریایی و هوایی رژیم صهیونیستی و همچنین محاصره زمینی مصر بوده است و گفته می‌شود که ماشین‌های بزرگ برای ساخت این تونل‌های عمیق زیرزمینی را ندارد. کارشناسان می‌گویند که حفاران با استفاده از ابزار ابتدایی احتمالا برای ایجاد این شبکه تونل زدند؛ این شبکه سیم کشی برق دارد و با بتن تقویت شده است.

به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، تونل‌ها یک ابزار جنگی از دوران قرون وسطی بوده اند. امروز آنها به گروه‌هایی مانند حماس یک برتری در جنگ نامتقارن می‌دهند و برخی از فناوری‌های ارتش‌ها مانند ارتش تل آویو را بی اثر می‌کند.

ریچموند-باراک که همچنین یک عضو ارشد «مؤسسه قانون و جنگ زمینی لیبر» و «مؤسسه جنگ مدرن در وست پوینت» است، تاکید دارد: مواجهه با تونل‌ها همیشه دشوار است، اشتباه نکنید، در هر زمینه‌ای، حتی زمانی که آنها در یک منطقه کوهستانی هستند، اما زمانی که آنها در منطقه شهری هستند، همه چیز پیچیده تر است؛ جنبه های تاکتیکی، جنبه های استراتژیک و جنبه‌های عملیاتی.

ارتش رژیم صهیونیستی که بدون توجه به غیرنظامیان بی‌گناه غزه را به شدت بمباران می‌کند و بیش از ۲ هزار و ۶۷۰ فلسطینی را از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی به شهادت رسانده، مدعی است که حماس داخل این مسیرها زیر خانه‌ها و داخل ساختمان‌های پرجمعیت مخفی شده است.

تونل‌های غزه؛ بلای جان رژیم صهیونیستی

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که در عملیات زمینی احتمالی خود در غزه به دنبال نابودی این شبکه است درحالیکه در سال‌های اخیر برای از بین بردن آنها شکست‌هایی را متحمل شده است از جمله در جریان حمله زمینی سال ۲۰۱۴ به غزه.

اما ریچموند-باراک با دادن هشدار در این خصوص، گفته که چنین عملیاتی خطرناک خواهد بود. سی‌ان‌ان هم می‌نویسد که آنچه مشخص است فناوری به تنهایی نمی‌تواند برای توقف این شبکه زیرزمینی کافی باشد.

سی‌ان‌ان در ادامه با اشاره به شکست‌های رژیم صهیونیستی نوشت که اسرائیل میلیاردها دلار هزینه کرده تا با یک سیستم هوشمند که دارای حسگرهای پیشرفته و دیوارهای پنهانی است، مرزها را ایمن کند، با این حال حماس توانست عملیات ۷ اکتبر خود را از طریق زمین، هوا و دریا انجام دهد.

درحالیکه شواهد حاکیست رژیم صهیونیستی راه حل مناسبی برای مواجهه با تونل‌های حماس ندارد، ریچموند باراک گفت: هیچ راه حلی بدون خطایی برای مقابله با تهدید تونل نیست و هیچ گنبد آهنینی برای (مقابله با) تونل وجود ندارد.