بایدن بر سر دوراهی کمک به تل‌آویو و اوکراین

 «رالف نورمن» نماینده حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا خط قرمزی را جهت ارائه کمک‌ مالی و نظامی کشورش به رژیم صهیونیستی ترسیم می‌کند. همان اقدامی که وی برای ارائه کمک‌های مالی به اوکراین هم انجام داده بود.

«آستین لیونگستون» مدیر ارتباطات و معاون رئیس دفتر نورمن به نیوزویک گفته است اگرچه این نماینده جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی با چنین کمک‌هایی مخالف نیست اما از هیچ گونه هزینه خارجی و یا داخلی جدید دیگری بدون جبران آن در جای دیگر حمایت نخواهد کرد.

لیونگستون روز پنج شنبه در توضیح این موضع‌گیری عنوان کرد: دولت آمریکا بیش از 33 تریلیون دلار بدهی دارد و کسری‌اش تنها طی یک سال جاری به 2 تریلیون دلار نزدیک شده است. وی در توضیح عدم حمایت مالی و نظامی از رژیم صهیونیستی اذعان کرده است که آمریکا به عنوان بزرگترین کشور جهان تحت تاثیر بی‌احتیاطی‌های مالی شدید در موقعیت خوبی برای کمک به متحدانش نیست.

اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که طی دو هفته گذشته نیز شماری از قانون گذاران از هر دو حزب کنگره درخواست کرده‌اند تا کمک‌های بیشتری از سوی دولت فدرال برای حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه تصویب شود. اکثر مقامات آمریکایی با رژیم صهیونیستی و حق آن برای دفاع از خود در برابر حماس حمایت و ابراز همبستگی کرده‌اند.

بایدن که بارها و بارها حمایت ثابتش از رژیم صهیونیستی در جنگ با حماس را اعلام کرده است، پس از بازگشت از سفر خود به تل‌آویو از کنگره برای بسته امنیت ملی‌اش بیش از ۱۰۵ میلیارد دلار درخواست کرده است که از این میزان، ۱۴.۳ میلیارد دلار مربوط به کمک به رژیم صهیونیستی می‌شود.

بایدن بر سر دوراهی کمک به تل‌آویو و اوکراین

با این حال، «مارجری تیلور گرین» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت جورجیا نیز روز جمعه از موضع نورمن در توقف کمک‌های مالی و نظامی از رژیم صهیونیستی حمایت کرد و در صفحه توییترش نوشت که به هیچ عنوان به ارائه کمک‌های مالی آمریکا به متحدان خارجی‌اش با ادعای مبتنی بر دفاع از مرزهای این کشور رای نخواهد داد.

وی به انتقاد از عملکرد بایدن در صفحه شخصی خود نوشت: اگر جو بایدن می‌خواهد در مورد مرزهای ما کاری انجام دهد، مهاجرت را متوقف کند و همه مهاجران غیرقانونی از کشور را اخراج کند. او در ادامه به سیاست‌های مالی بایدن برای کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی طعنه زده و نوشته است: مردم آمریکا دیگر نمی‌توانند هزینه جنگ‌های خارجی جو بایدن را تامین کنند!!!

پیشنهاد بایدن شامل کمک ۶۱.۴ میلیارد دلاری دیگری به اوکراین برای تداوم مبارزه‌اش با روسیه هم می‌شود. او این پیشنهاد را در بحبوحه افزایش مخالفت جمهوری‌خواهان برای تامین مالی اوکراین در جنگ مطرح می‌کند. زمانی که بسیاری از تندروهای محافظه کار در مجلس نمایندگان از تصویب بسته‌های فراگیری که شامل کمک‌های مالی اضافی به اوکراین هم می شود، خودداری کرده‌اند.

اوکراین از آغاز جنگ با روسیه در سال 2022 تاکنون بیش از 75 میلیارد دلار کمک از ایالات متحده دریافت کرده است. «مت‌گاتز» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت فلوریدا نیز به سی‌ان‌ان گفته است بایدن باید به صورت جداگانه کمک به رژیم صهیونیستی و اوکراین را مورد بررسی قرار دهد. به اعتقاد وی همراه کردن همه مسائل با هم(بسته کمک مالی اوکراین و رژیم صهیونیستی)یک روش قدیمی و نادرست واشنگتن است.

نه تن از نمایندگان جمهوری خواه مجلس نمایندگان نیز گفته‌اند، استفاده دولت بایدن از رژیم صهیونیستی برای ارائه کمک همزمان به اوکراین اقدامی اشتباه از سوی دولت بایدن است.