ماهیت بمب‌های استفاده شده توسط رژیم صهیونیستی در غزه

 فایز الدویری، کارشناس نظامی و راهبردی تحولات غزه در شبکه الجزیره در این باره تصریح کرد، جنگنده‌های «اف ۱۵»  حامل این نوع موشک هستند که موشک‌های قدیمی از دهه شصت قرن گذشته‌اند؛ این بمب‌ها شامل «MK-۸۰»، «MK-۸۲»، «MK-۸۳»، «MK-۸۴» هستند.

الدویری در ادامه افزود، نیروهای آمریکایی پس از مجهز کردن‌شان به سیستم «جی پی اس» آنها را به بمب‌های هوشمند تبدیل کردند. وزن مواد منفجره در بمب‌های «ام کی ۸۴» نیم تن تخمین زده شده و شعاع تاثیر آن به ۳۶۵ متر می‌رسد و ارزش قیمتی آن نیز نصف «MK-۸۲» است.

این کارشناس نظامی گفت، این بمب‌ها احتمال دارد «هوشمند» باشند، اما بر اساس تخریبی که اتفاق می‌افتد، هدایت «عمدی» قلمداد می‌شود و قرار است شلیک آن با هدف متناسب باشد، بنابراین یک روند تخریب سیستماتیک وجود دارد.

وی اظهار داشت، این موشک‌ها پس از اصلاح از سه نوع فیوز استفاده می‌کنند که اولی «فیوز شوک» است که به محض برخورد منفجر می‌شود، دومی مربوط به «فیوز تاخیری» است که برای بمب‌های عمقی استفاده می‌شود و سومی مربوط به «فیوز زمان‌بندی» است.

الدویری در پایان گفت، هدف قرار دادن بیمارستان المعمدانی در غزه که بیش از ۵۰۰ شهید برجای گذاشت، با بمب MK-۸۴ انجام شد که مجهز به فیوز زمان‌بندی بوده و در ارتفاع معینی منفجر شد.

ماهیت بمب‌های استفاده شده توسط رژیم صهیونیستی در غزه

پیشتر ایاد البزم، سخنگوی وزارت داخلی در نوار غزه اعلام کرده بود، بیش از ۸۰ درصد از بمب‌هایی که رژیم اشغالگر در تجاوزاتش به نوار غزه استفاده می‌کند بمب‌های ساخت آمریکا است. شدت حملات کنونی جنگنده‌های اشغالگر و ماشین جنگی آن، در نوار غزه بی‌سابقه است.

وی افزود: اشغالگران از بمب‌های دارای توانایی تخریب‌گر گسترده برای انهدام استحکامات در مناطق کوهستانی استفاده می‌کنند و تناسبی با ماهیت منازل مسکونی در غزه ندارد که منجر به تخریب چند خانه در یک حمله می‌شود و بیشترین تعداد قربانیان را بر جای می‌گذارد و خارج کردن پیکرها از زیر آوار دشوار است.