جنگ سایبری ویرانگر با شبکه‌های اجتماعی که در خدمت اسرائیل است

رسانه لبنانی النشره در گزارشی با عنوان « جنگ سایبری هدایت شده و ویرانگر؛ شبکه‌های اجتماعی در خدمت اسرائیل»، آورده است: بدون شک شبکه‌های اجتماعی به ابزاری برای سیطره در جنگ‌ها تبدیل و نقش آن طی سال‌های گذشته در روند تحولات بیشتر شده است. این جنگ از جنگ علیه غزه در سال ۲۰۲۱ تا جنگ کنونی در غزه پس از عملیات طوفان الاقصی تا جنگ اوکراین، همچنان ادامه دارد.

به نوشته النشره، رژیم اسرائیل به دنبال محو جنایاتی است که در غزه مرتکب می‌شود، در این راه از شبکه‌های اجتماعی بهره می‌برد، این شبکه‌ها نقش مخربی ایفا می‌کنند، واقعیت را مخدوش کرده و اوضاع را به نفع گروه دیگر یعنی تل آویو پیش می‌برند و احساسات بشری را به این سمت سوق می‌دهند.

«عبد قطایا» مدیر محتوای دیجیتال در smex و متخصص فناوری اطلاعات نمونه‌ای از ماجرای چهل کودک را مثال زد، جایی که اسرائیلی‌ها تایید کردند که حماس آن‌ها را سر بریده و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در این باره و کتمان حقیقت ایفا کردند. اسرائیلی‌ها اهمیت شبکه‌های اجتماعی را می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند. آن‌ها ارتباط قوی با شرکت «متا» دارند که شامل فیس بوک، اینستاگرام و واتس آب می‌شود. این اولین بار است که این شرکت فهرستی را منتشر می‌کند که حماس را تروریست می‌خواند.

وی می‌افزاید: علاوه بر آن در اینستاگرام Shadow Banning وجود دارد. به عنوان مثال اگر کسی یک استوری درباره فلسطین بگذارد، فقط به تعداد بسیار کمی از مردم خلاصه می‌شود و در فیس بوک همه چیز به حدی رسیده که اخبار مربوط به جنایات اسرائیل حذف می‌شود.

قطایا همچنین به واتساب و تلگرام اشاره و اضافه می‌کند: واتساب مدتی است که حزب الله و حماس را به عنوان افراد خطرناک طبقه بندی کرده و هر چیزی که در استوری پست کنند، اعم از عکس یا موارد دیگر، منجر به مسدود شدن حساب کاربری می‌شود.

وی تصریح می‌کند که تلگرام رمزگذاری نشده و اسرائیلی‌ها از آن برای انتشاره اخبار جعلی و گمراه کننده استفاده می‌کنند. وجهه این برنامه در حفاظت از داده‌ها خوب نیست.

جنگ سایبری ویرانگر با شبکه‌های اجتماعی که در خدمت اسرائیل است

«جورج خویری» رئیس سندیکای کارشناسان انفورماتیک در لبنان نیز می‌گوید: الگوریتمی وجود دارد که همه اخبار بد به نفع طرف معینی بکار برده می‌شود، اما اگر خبر برای آن طرف مثبت باشد، به شکل گسترده پخش می‌شود. درباره هوش مصنوعی هم تاثیر زیادی و بستگی به سیاستی دارد که شرکت‌ها هر روز اجرا می‌کنند، به طور مثال در زمان‌های خاصی، هشدار را افزایش می‌دهد، در حالی که در زمان‌های دیگر دقیقا برعکس عمل و آن‌ها را حذف می‌کند.

این رسانه لبنانی می‌نویسد: خلاصه اینکه اجازه دادن به اسرائیل برای ساکت کردن صدا‌ها در قضاوت افکار عمومی جهانیان تاثیرگذار است و منجر به ارتکاب جنایات بیشتر از سوی اسرائیل می‌شود، زیرا این جنایت ثبت نمی‌شود و عدم ثبت ادله بر جنایات اسرائیلی، به آن‌ها مجال ارتکاب جنایات بیشتری را می‌دهد.