بازداشت و ترور سیستماتیک اسرای فلسطینی

رژیم صهیونیستی در پی آغاز دور جدید جنایت‌های خود علیه نوار غزه، کارزار بازداشت دسته‌جمعی را در کرانه باختری آغاز و وضعیت زندان‌های خود را برای اسرای فلسطینی مرگ‌بارتر کرد.

طی روزهای گذشته، ۲ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی جان خود را از دست دادند.

کمیسیون امور اسرای فلسطینی اعلام کرد اسیر فلسطینی که در زندان «عوفر» جان خود را از دست داد، «یاسر حمدان» نام داشت؛ حمدان، ۲۵ ساله روز یکشنبه بازداشت شده بود.

در حالی که مقام‌های صهیونیستی می‌گویند که پس از بدحالی، حمدان را به درمانگاه زندان منتقل کردند و وی در همان جا به شهادت رسیده است، کمیسیون امور اسرای فلسطینی می‌گوید که رژیم صهیونیستی همزمان با آغاز کارزار تجاوز به فلسطینی‌ها، یک عملیات ترور سیستماتیک علیه اسرای فلسطینی را آغاز کرده است.

روز دوشنبه نیز «عمر دراغمه»، اسیر ۵۸ ساله فلسطینی در شرایط نامشخصی جان باخت؛ وی در ۹ اکتبر (۱۷ مهر) به همراه پسرش در کرانه باختری بازداشت شد.

بازداشت و ترور سیستماتیک اسرای فلسطینی

مقام‌های صهیونیستی می‌گویند که این عضو حماس به دلیل بیماری جان خود را از دست داد، اما فلسطینی‌ها ضمن رد ادعای عضویت ۲ اسیر شهید اخیر در گروه‌های مقاومت، تاکید دارند که شکنجه مرگ آن‌ها را رقم زده است.

کارزار بازداشت دسته‌جمعی فلسطینی‌ها در کرانه باختری

رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر (پانزدهم مهر) یعنی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی یک کارزار بازداشت دسته‌جمعی را در سراسر کرانه باختری راه‌اندازی کرد.

رژیم صهیونیستی در دوره‌های آرامش معمولا روزانه ۱۵ تا ۲۰ فلسطینی را در سرزمین‌های تحت اشغال خود دستگیر می‌کند؛ میانگین بازداشت فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس شرقی اشغالی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی به ۱۲۰ نفر در روز رسیده است.

کارزار بازداشت رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر با یورش غافلگیرانه نظامی به خانه‌های فلسطینی در صبح زود، تفتیش تحقیرآمیز اعضای خانواده و خانه آن‌ها، تخریب اموال و آزار فیزیکی و لفظی انجام می‌شود.

نظامیان صهیونیست ساعت‌ها بازداشت‌شدگان فلسطینی را با دستبند و چشم‌بند نگه می‌دارند؛ از آن‌ها عکس می‌گیرند و تعداد زیادی از آن‌ها را بدون تفهیم اتهام یا برگزاری جلسه دادگاه به بازداشتگاه اداری منتقل می‌کنند.

براساس گزارش‌ها، تا پیش از آغاز عملیات طوفان الاقصی حدود ۵ هزار و ۲۰۰ فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بودند؛ شمار اسرای فلسطینی طی ۲ هفته پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی ۲ برابر افزایش یافته و به ۱۰ هزار نفر رسید.

گروه‌ها و مقام‌های حقوق بشری می‌گویند که طی ۲ هفته نخست اجرای عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی حدود ۴ هزار کارگر اهل غزه شاغل در اراضی اشغالی را بازداشت و در پایگاه‌های نظامی حبس کرد.

در عین حال، رژیم صهیونیستی هزار و ۷۰ فلسطینی دیگر را در جریان یورش‌های شبانه به مناطق مختلف کرانه باختری و قدس اشغالی بازداشت کرد.

مدیر گروه حقوق بشری «آدامیر»، می‌گوید: کارزار بازداشت فلسطینی‌ها ۲۴ ساعته در جریان است؛ بازداشت‌شدگان اهل غزه عموما در یک پایگاه نظامی به نام سده تیمن در نزدیکی بئرالسبع در صحرای نقب جنوبی نگهداری می‌شوند؛ صدها نفر نیز در زندان عوفر در نزدیکی رام‌الله و پایگاه نظامی آناتوت در قدس شرقی اشغالی نگهداری می‌شوند.

در زندان‌های رژیم صهیونیستی چه می‌گذرد؟

مقام‌های زندان‌های رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی مجموعه‌ای از اقدام‌های تنبیهی را علیه اسرای فلسطینی به اجرا درآورده‌اند؛ حبس در سلول، قطع هواخوری، قطع دسترسی به وکیل و لغو ملاقات با خانواده تا اطلاع ثانوی از آن جمله هستند.

باشگاه اسرای فلسطینی گزارش داد که اسرای فلسطینی به‌صورت روزانه مورد ضرب و شتم شدید، ارعاب و مصادره اموال قرار می‌گیرند.

ضمن اینکه مقام‌های زندان‌ها، فروشگاه‌های موادغذایی و بهداشتی را تعطیل کرده و وعده‌های غذایی اسرای فلسطینی را کاهش داده‌اند.

کنست نیز به‌تازگی طرحی را تصویب کرد که براساس آن حداقل فضای حبس برای زندانیان کاهش می‌یابد.

سخنگوی باشگاه اسرای فلسطینی می‌گوید: اسرای فلسطینی در حال حاضر یکی از سخت‌ترین و ظالمانه‌ترین دوران حبس را در زندان‌های اسرائیل سپری می‌کنند؛ آن‌ها در سلول‌ها حبس شده و از گرسنگی رنج می‌برند.

وی در ادامه اظهار کرد: درمان پزشکی اسرای فلسطینی متوقف شده است؛ ما دیگر از سهل‌انگاری پزشکی در زندان‌های رژیم صهیونیستی سخن نمی‌گوییم، بلکه صحبت از قطع کامل درمان آن‌ها است.

وکلای اسرای فلسطینی می‌گویند که بدرفتاری شدیدی با اسرا در زندان‌های رژیم صهیونیستی در جریان است و شرایط بازداشت به شدت وخیم شده است.

«قدوره فارِس»، مدیر اجرایی باشگاه اسرای فلسطینی، تاکید کرد: تحولات اخیر در زندان‌های اسرائیل بی‌سابقه و خطرناک است؛ ما به‌دلیل نگرانی از تشویش خانواده‌های اسرا از اطلاع‌رسانی در مورد شرایط وخیم آن‌ها در زندان‌های اسرائیل ابا داشتیم.

به گفته وی، اسرا در معرض تشنگی و گرسنگی هستند؛ اسرای بیمار به‌ویژه اسرای دارای بیماری‌های مزمن به داروهای خود دسترسی ندارند.

«فارس»، گفت: خطرناک‌ترین موضوع در زندان‌های رژیم صهیونیستی در چند روز گذشته حملات فیزیکی و رفتارهای تحقیرآمیز بود؛ همه مورد تعرض قرار می‌گیرند؛ دست و پاهای اسرا زنجیر شده است؛ با سگ‌ها به آن‌ها حمله می‌شود؛ مواردی از شکستگی استخوان در پی حمله به اسرا ثبت شده است.

«آدامیر» در گزارشی درباره وضعیت اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، آورده است: از دسترسی آن‌ها به مراقبت‌های پزشکی جلوگیری می‌شود؛ درمانگاه‌های زندان‌ها تعطیل شده‌اند و از ارجاع اسرای بیمار به‌ویژه بیماران سرطانی به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های خارج از زندان جلوگیری می‌شود.

این گروه حقوق بشری در کنفرانسی خبری از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به‌عنوان تنها سازمان بین‌المللی مجاز برای نظارت بر وضعیت اسرای فلسطینی خواست، به مسئولیت‌های خود پایبند باشد و به‌ویژه از محل نگهداری اسرای غزه بازدید کند.

مدیر اجرایی «آدامیر» تاکید کرد: بهانه صلیب سرخ درباره مانع تراشی رژیم صهیونیستی برای بازدید قانع کننده نیست.

تشدید فشار بر اسرای فلسطینی زن

بررسی‌ها نشان می‌دهند که اسرای فلسطینی زن نیز در زندان‌های رژیم صهیونیستی تحت سرکوب بی‌سابقه‌ای قرار دارند.

یک مقام فلسطینی در این باره گفت: مقام‌های زندان دامون در ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) به سلول‌های اسرای فلسطینی زن یورش بردند و در پی مشاهده مقاومت آن‌ها، اسرا را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

وی در ادامه گفت: آن‌ها در این یورش از گاز اشک‌آور استفاده کردند و پس از پایان تفتیش سلول‌ها، برخی از اسرا را به انفرادی منتقل کردند؛ اسرای زن فلسطینی در ۲ هفته گذشته در معرض مجازات‌های شدید قرار گرفتند که از جمله آن‌ها ممنوعیت هواخوری، یورش مکرر به سلول‌ها، تهدید به مرگ و توهین‌های مداوم بوده است.

در زندان دامون حدود ۵۰ اسیر فلسطینی زن نگهداری می‌شوند.

استفاده رژیم صهیونیستی از شرایط تمدید بازداشت

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که رژیم صهیونیستی از بهانه‌های قانونی مختلف برای تمدید بازداشت بازداشت‌شدگان فلسطینی استفاده می‌کند.

رژیم صهیونیستی در ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) با تغییر در قوانین بازداشت، دستگیری فلسطینی‌ها را تسهیل کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که مقام‌های صهیونیست روزانه ده‌ها حکم بازداشت اداری را امضا می‌کنند.

از زمان آغاز کارزار بازداشت گسترده فلسطینی‌ها و با افزایش سرعت دستگیری‌ها تعداد بازداشت‌شدگان اداری فلسطینی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

براساس گزارش‌ها، از ابتدای ماه جاری تاکنون تعداد بازداشت‌شدگان اداری فلسطینی جدید به حدود ۲۹۵ نفر افزایش یافته است؛ تعداد کل بازداشت‌شدگان اداری فلسطینی نیز از رقم هزار و ۶۰۰ نفر گذشت.

در عین حال، مجموع قرارهای بازداشت اداری اعم از تجدید و احکام جدید به حدود ۳۳۰ نفر رسیده است.

رژیم صهیونیستی همچنین اسرای آزاد شده فلسطینی را مجددا دستگیر کرد.

بی‌خبری خانواده‌های فلسطینی از وضعیت اسرا و بازداشت شدگان

سازمان‌های اسرا و وکلای فلسطینی دسترسی به فلسطینی‌های بازداشت‌شده ندارند، زیرا سرویس زندان‌های رژیم صهیونیستی (IPS) اطلاعاتی در مورد محل نگهداری آن‌ها ارائه نمی‌دهد.

در عین حال، وکلای اسرای فلسطینی از ملاقات با آن‌ها در اردوگاه نظامی «آناتوت» و «سده تیمن» منع شده‌اند.

جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی مرتکب می‌شود، بخشی از مجازات‌های دسته‌جمعی سیستماتیک است که بر مردم فلسطین تحمیل می‌شود.

هدف این مجازات‌ها اعمال انزوای بیشتر بر بازداشت‌شدگان و اسرای فلسطینی است.

در حالی که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مسئولیت‌های خود را در قبال بازداشت‌شدگان و اسرا انجام نمی‌دهد و از مکان و شرایط بازداشت آن‌ها اطلاعی ندارد، جنایت‌ها علیه آن‌ها در شرایط انزوای اعمال شده تشدید می‌شود.