حذف موضوع «ضدحمله اوکراین» از دستور کار اتحادیه اروپا

خبرگزاری غربی آسوشیتدپرس درباره نشست امروز سران اتحادیه اروپا در بروکسل نوشت: علیرغم تاکید اتحادیه اروپا بر همراهی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین، نشست امروز سران اتحادیه به موضوع اوکراین بی‌توجه بود.

آسوشیتدپرس نوشت: نشست امروز اتحادیه اروپا نشان داد که اوکراین برای جلب دوباره توجه این اتحادیه و گرفتن کمک های نظامی، اقتصادی و سیاسی، راه دشواری در پیش دارد.

این رسانه غربی نوشت: پس از سخنرانی ویدئوکنفرانسی زلنسکی در نشست افتتاحیه، رهبران اتحادیه اروپا بلافاصله سراغ موضوع روز یعنی درگیری اسرائیل و حماس رفتند و آخرین روز نشست هم بدون پرداختن به موضوع اوکراین پایان یافت.

خبرگزاری تاس روسیه نیز، نپرداختن بیانیه پایانی سران اتحادیه اروپا به موضوع «ضدحمله اوکراین» را مورد توجه قرار داد و نوشت: بیانیه طولانی اتحادیه اروپا که ۱۴ عبارت دارد هیچ اشاره ای به ضدحمله اوکراین نکرد.

حذف موضوع «ضدحمله اوکراین» از دستور کار اتحادیه اروپا

این رسانه روس نوشت: حتی «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «اورزولا وون دیر لاین» رئیس کمیسیون اروپا نیز در کنفرانس مطبوعاتی پایانی اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل به موضوع «ضدحمله اوکراین» اشاره ای نکردند.

این در حالی است که مخالفت ها با تداوم کمک ها به اوکراین، در کنگره آمریکا نیز تشدید شده است و یک عضو کنگره آمریکا خطاب به رئیس‌جمهوری این کشور، اختصاص بودجه بیشتر به اوکراین را زیرسئوال برد و از کاخ سفید خواست درباره اهدافش بیشتر توضیح دهد.

«مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با زیرسئوال بردن درخواست دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای اختصاص بودجه به اوکراین گفت: ما می خواهیم بدانیم هدف نهایی از ارائه این کمک ها به اوکراین چیست؟ کاخ سفید هنوز در اینباره توضیحی ارائه نکرده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، هفته گذشته از کنگره خواست یک بسته امنیتی ۱۰۶ میلیارد دلاری را تصویب کند که ۶۱.۴ میلیارد دلار کمک اضافی برای اوکراین و ۱۴.۳ میلیارد دلار دیگر برای کمک به رژیم صهیونیستی را شامل می شود.

خبرگزاری تاس با اشاره به مخالفت برخی اعضای جمهوری خواه کنگره آمریکا، وضعیت تصویب این بسته امنیتی را نامشخص دانست.

بسیاری از کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند جنگ اوکراین نتیجه تلاش ناتو به رهبری آمریکا برای محاصره روسیه است و این پیمان نظامی غربی را به خاطر شروع این جنگ مقصر می دانند.

روسیه بارها نسبت به گسترش ناتو به شرق و پذیرش کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق به این پیمان نظامی هشدار داده بود و آنرا تهدیدی برای امنیت ملی خود اعلام کرده بود.

جنگ اوکراین که با شروع عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ شروع شد ادامه دارد و تلاش ها برای رسیدن به آتش بس بین طرفین نتیجه نداشته است. ‌

آمریکا و متحدان اروپایی آن تاکنون میلیاردها دلار کمک تسلیحاتی و نقدی به اوکراین ارائه کرده اند اما کی‌یف هنوز نتوانسته کوچکترین گامی در راستای اهداف از پیش تعیین شده در زمینه ضدحمله انجام دهد.