آمریکا بمب هسته‌ای خود را مدرن می‌کند

پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا ) در بیانیه‌ای از شروع پروژه‌ای برای ارتقای بمب گرانشی هسته‌ای خود خبر داد و اعلام کرد نوع جدیدی از بمب «ب۶۱» (مهم‌ترین و رایج‌ترین سلاح هسته‌ای در زرادخانه هسته‌ای بعد از جنگ سرد آمریکا) را ارائه خواهد کرد.

«جان پلامب» دستیار وزیر دفاع در امور سیاست فضایی آمریکا، گفت: «این بمب با نام B۶۱-۱۳ نشان دهنده یک گام معقول برای مدیریت چالش‌های محیط امنیتی بسیار پویاست. این جنگنده انعطاف بیشتری برای ما فراهم می‌کند و تعداد کلی تسلیحات موجود در انبار هسته‌ای ما را افزایش نخواهد داد.»

این مقام آمریکایی اعلامیه پنتاگون را «بازتاب تغییر محیط امنیتی و تهدیدهای فزاینده دشمنان بالقوه» توصیف کرد. اما وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده که- همانطور که در بررسی وضعیت هسته‌ای ۲۰۲۲ توضیح داده شده است- این تصمیم در پاسخ به «هیچ رویداد فعلی خاص» گرفته نشده است، بلکه «منعکس کننده ارزیابی مداوم» از محیط امنیتی است.

آمریکا بمب هسته‌ای خود را مدرن می‌کند

به گفته پنتاگون، پروژه B۶۱-۱۳ از قابلیت‌های تولید ثابت شده پشتیبانی از B۶۱-۱۲ با «ویژگی‌های ایمنی، امنیت و دقت مدرن» مهمات استفاده می‌کند و عملکرد بسیار بالاتری از مدل B۶۱-۷ دارد، B۶۱-۱۲ یک سلاح تاکتیکی است، با بازدهی بین ۰.۳ تا ۵۰ کیلوتن، و B۶۱-۷ یک بمب استراتژیک است، همچنین گفته می‌شود این نوع جدید از بمب هسته‌ای جایگزین برخی از انواع B۶۱-۷ و همچنین B۸۳ شود که به زودی کنار گذاشته می‌شوند.