جنگ رژیم صهیونیستی با نان!

آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد (آنروا) اعلام کرد که ۱۰ نانوایی از ۵۰ نانوایی در حملات هوایی مورد هدف قرار گرفته‌اند و سوخت وسایل نقلیه برای انتقال آرد به آنهایی که باقی مانده‌اند، رو به اتمام است.

مردم در صف‌های طولانی نانوایی‌ها هستند چرا که این نان به غذای اصلی بسیاری از مردم در پناهگاه‌هایی تبدیل شده است که اکنون بیش از ۶۰۰۰۰۰ نفر را در خود جای داده‌اند - سه برابر ظرفیت.

جنگ رژیم صهیونیستی با نان! قبل و بعد از تخریب نانوایی

برنامه جهانی غذا گفته است تنها دو نانوایی طرف قرارداد که آرد برای نانوایی‌های طرف قرارداد، تامین می‌کنند - سوخت کافی برای روشن نگه داشتن تنورهای خود داشتند و آنهایی که در حال کار بودند شش برابر ظرفیت تولید می‌کردند.

یک سخنگوی این نهاد گفت: در حالی که برنامه جهانی غذا به طور متوسط نان روزانه ۲۰۰۰۰۰ نفر را تامین می‌کرد، این میزان در روز چهارشنبه به ۱۵۰۰۰۰ نفر کاهش یافت. ده‌ها هزار نفر به نانوایی‌های کوچک تکیه می‌کنند تا یک قرص نان برای خانواده‌هایشان بیابند.

سخنگوی برنامه جهانی غذا گفت: مردم جان خود را به خطر می‌اندازند و ساعت‌ها در صف می‌ایستند، اما اغلب دست خالی به خانه می‌روند. شرایط غزه ناامیدکننده است. آب و غذا رو به اتمام است، پناهگاه‌های آوارگان به شدت شلوغ است و بدون سوخت، برق وجود ندارد. خدمات بهداشتی در حال فروپاشی است.

جنگ رژیم صهیونیستی با نان!

او همچنین گفت که در حدود ۱۰ درصد از مغازه‌هایی که با آن‌ها کار می‌کردند مواد غذایی تمام شده بودند و بقیه فقط پنج روز از کالاهایشان باقی مانده است که به دلیل آسیب‌دیدگی جاده‌ها و کمبود سوخت قادر به ذخیره‌سازی مجدد نیستند.

دولت حماس روز پنجشنبه به ۱۰ نانوایی در سراسر غزه که در اثر حملات هوایی آسیب دیده‌اند، از جمله در اردوگاه‌های آوارگان جبالیه، المغازی و نصیرات، آرد رساند.

سیندی مک‌کین، مدیر برنامه جهانی غذا می‌گوید که آژانس در تلاش است نانوایی‌های بیشتری پیدا کند، اما خواستار تحویل سوخت به غزه برای فعال کردن آنها است. او افزود: تیم‌های ما برای یافتن موارد بیشتری کار می‌کنند، اما آن‌هایی که با آنها صحبت می‌کنیم می‌گویند سوختشان تمام شده است، بنابراین دیگر نمی‌توانند پخت داشته باشند. نان ما تنها غذای بسیاری از مردم در پناهگاه است. بدون سوخت، این راه نجات قطع خواهد شد.

به گفته برنامه جهانی غذا از روز شنبه گذشته که گذرگاه مرزی رفح مصر باز شد، ۹ کامیون وارد غزه شده‌اند اما ۱۴۱ کامیون دیگر منتظر مانده‌اند. به گفته این سازمان، روزانه ۴۰ کامیون برای رفع نیازهای اولیه مورد نیاز است.