افزایش فشار اقتصادی بر خانوارهای آمریکایی

تارنمای آمریکایی آکسیوس نوشت: سال گذشته تعداد آمریکایی‌هایی که گرفتار ناامنی غذا بودند و یا به عبارتی نمی توانستند به طور قابل اعتمادی از عهده هزینه های غذایی بر آیند، افزایش یافت.

بر اساس تعریف وزارت کشاورزی آمریکا، ناامنی غذا به این معنا است که در دورانی از سال، یک خانوار نتواند مقادر کافی غذا برای یک یا بیش از یک نفر از اعضای خود را تامین کند زیرا به اندازه کافی پول یا منابع لازم را در اختیار ندارد. این تعریف می تواند به این معنا باشد که خانوارها به چند منبع غذایی بسیار ابتدایی تکیه می کنند و تنوع پذیری در رژیم غذایی خود را کاهش می دهند.

بر اساس این گزارش، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار آمریکایی در سال ۲۰۲۲ در معرض ناامنی غذایی «بسیار شدید» قرار داشتند و غذای کمتری می خورند و یا وعده های غذایی خود را حذف می کردند. در خانواده های که کودک دارند بزرگسالان ممکن است از خوردن غذا صرف نظر کنند تا به کودکان آنها برسد.

سرویس تحقیقات اقتصادی وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش جدید خود اعلام کرد: سهمی از خانوارهای آمریکایی که نمی توانستند به طور قابل اتکایی، هزینه تامین غذا را بپردازند، در سال ۲۰۲۲ از ۱۰.۲ درصد به ۱۲.۸ درصد افزایش یافت.

این رسانه افزود: به نظر می رسد اقتصاد آمریکا با توجه بر برخی از داده ها، از جمله کاهش نرخ بیکاری در سال ۲۰۲۲، در وضعیت مطلوبی بود اما ناامنی غذایی در این سال به سطحی رسیده که اقتصاد آمریکا با توجه به روند آرام احیای خود از زمان بحران مالی، آن را تجربه نکرده است.

این گزارش افزود: از بین خانوارهای آمریکایی داری فرزند، ۱۷.۳ درصد از آنها در سال ۲۰۲۲ دچار ناامنی غذا بودند که نسبت به سال قبل از آن حدود پنج درصد افزایش داشت. آخرین بار در سال ۲۰۱۴ ناامنی غذایی در این خانوارها بیشتر بود.

روایت آکسیوس از افزایش فشار اقتصادی بر خانوارهای آمریکایی

بر اساس این گزارش، حدود چهار میلیون و یکصد هزار کودک آمریکایی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن در خانواده هایی زندگی می کردند که امنیت غذایی در آنها وجود نداشت.

این نابرابری در بین گروه های نژادی مختلف قابل توجه بود، به طوری که ۲۲ درصد خانواده های سیاه پوست (غیرهیسپانیک تبارها) دارای فرزند در وضعیت ناامنی غذا بسر می بردند. این رقم در بین هیسپانیک تبارها ۲۱ درصد بود.

این ارقام همچنین برای خانواده هایی که کودک زیر ۶ سال داشتند بالاتر بود به طوری که ۱۷ درصد از آنها دچار ناامنی غذایی بودند. در بین خانواده های تک سرپرست که مادر اداره خانواده را بر عهده دارد ناامنی غذا حتی به ۳۳ درصد افزایش یافت.

اکسیوس نوشت: حذف حمایت های دوران همه گیری مانند اعتبار مالیاتی کودک که بسیاری از خانواده های دارای فرزند از آن برای خرید مواد غذایی استفاده می کردند و در سال ۲۰۲۱ منجر به کاهش ناامنی غذایی شد، در افزایش این شاخص در سال ۲۰۲۲ نقش داشته است.

مساله تورم نیز در افزایش ناامنی غذایی خانوارهای آمریکایی در سال ۲۰۲۲ بی تاثیر نبوده است. افزایش قیمت مواد غذایی که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۰ درصد بیشتر شد به همراه افزایش هزینه های انرژی و اجاره خانه ها باعث ناامنی غذایی شد.

اکسیوس خاطرنشان کرد: برخی از اعضای کنگره به دنبال کاهش بیشتر مزایای غذایی هستند. این اتفاق آخرین بار زمانی که قانونگذاران و رئیس جمهوری آمریکا به توافقی برای جلوگیری از تعطیلی دولت دست یافتند، رخ داد.

این رسانه آمریکایی نتیجه گرفت: هر چند که اقتصاد آمریکا سال گذشته به نظر در وضعیت مطلوبی بسر می برد، افراد بیشتری در این سال متحمل گرسنگی شدند.