کاهش شدید محبوبیت رئیس جمهور

نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد که « جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا سال آینده با یک مانع جمعیتی دیگری در راه خود به کاخ سفید روبرو خواهد شد و آن مربوط به آرای شهروندان عرب-آمریکایی در این کشور است. 

طبق نتایج این نظرسنجی که توسط یک موسسه عرب-آمریکایی هم منتشر شده است، محبوبیت بایدن بین این گروه از شهروندان آمریکایی از زمان آغاز جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

بر این اساس گفته می‌شود که حمایت از بایدن در میان شهروندان عرب-آمریکایی این کشور از ۵۹ درصد در سال ۲۰۲۰ که در آن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد به زیر ۱۷ درصد در اکتبر سال ۲۰۲۳ رسیده است.

کاهش شدید محبوبیت رئیس جمهور

کاهش ۴۲ درصدی محبوبیت بایدن نشان دهنده تغییر در آرای جمعیت شهروندان عرب آمریکایی بود که گمان می‌شد مانند دوران پیشین انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به بایدن رای دهند. با این حال طبق نتایج این نظرسنجی محبوبیت بایدن از ۷۴ درصد بین این گروه به ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

«جیمز زوگبی» رئیس این موسسه عرب آمریکایی در باب نتایج به دست آمده از این نظرسنجی به مجله تایم گفته است: این دراماتیک‌ترین تغییر در کوتاه‌ترین دوره زمانی بوده است که تابحال دیده ام.

کاهش شدید حمایت‌ها از بایدن در نتیجه نارضایتی‌های این گروه نسبت به مواضع رئیس جمهور آمریکا و مدیریت ضعیفش در جنگ جاری بین رژیم صهیونیستی و حماس باز می‌گردد. حتی برخی از کارشناسان سیاست خارجی نگران هستند که این جنگ به درگیری منطقه‌ای و بین‌المللی بزرگتری تبدیل شود.

طبق بررسی‌های انجام گرفته شده در این نظرسنجی، اگرچه حمایت از بایدن در بین شهروندان عرب آمریکایی طی سه سال گذشته با کاهش ۴۵ امتیاز همراه بوده است با این حال ۱۸ امتیاز آن به کاهش شدید محبوبیتش بین ماه آوریل ۲۰۲۳ تا اکتبر ۲۰۲۳ و به دنبال خشونت‌های مجدد بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود.

بیش از دو سوم یعنی ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی عنوان کرده‌اند که دیدگاه منفی نسبت به نحوه برخورد بایدن در مناقشه اخیر را دارند و دو سوم دیگر هم یعنی ۶۶ درصد عنوان کرده اند به طور کلی نگرششان نسبت به رئیس جمهور آمریکا منفی شده است.

همه این آمار و ارقام نشان دهنده نگرانی بسیار عمیق جامعه شهروندان عرب آمریکایی در مورد موج گسترده تبعیض تازه‌ای است که در نتیجه تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به حماس طی هفته های اخیر شکل گرفته است. حتی ۷۰ درصد از شهروندان مسلمان عرب آمریکایی نیز گزارش کرده اند پس از جنگ غزه در آمریکا نگاه تبعیض آمیزی به آنها می‌شود و ۷۴ درصد از آمریکایی های عرب ۱۸ تا ۳۴ ساله عنوان کرده‌اند، با تبعیض شدیدی روبرو هستند.