لزوم فشار جامعه بین‌المللی برای آتش‌بس فوری در غزه

خبرگزاری رسمی اردن گزارشی درباره سفر منطقه‌ای ملک عبدالله دوم به سه کشور بحرین، قطر و امارات با محوریت جنگ رژیم صهیونیستی با فلسطینیان منتشر کرد.

خبرگزاری دولتی ترکیه‌ای «آناتولی» روایت خبرگزاری رسمی اردن (پترا)  درباره سفر اخیر پادشاه اردن به سه کشور عربی سفر و با مقامات آنها را منتشر کرد.

ملک عبدالله دوم روز چهارشنبه (روز گذشته) با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در دوحه پایتخت این کشور دیدار کرد.

پادشاه اردن در این دیدار تاکید کرد که «راه حل نظامی یا امنیتی در حل مساله فلسطین موفق نخواهد بود و آنچه نیاز است راه حل سیاسی برای رسیدن به صلح عادلانه و همه جانبه بر اساس راه حل دو کشوری است».

ملک عبدالله «درباره گسترش چرخه خشونت در منطقه هشدار داد» و مجدداً اردن تلاش‌ها برای جابجایی کوچ اجباری فلسطینی‌ها در غزه یا ایجاد آوارگی داخلی آنها را رد کرد.

لزوم فشار جامعه بین‌المللی برای آتش‌بس فوری در غزه

به گزارش خبرگزاری پترا، سران اردن و قطر همچنین بر اهمیت حفاظت از غیرنظامیان، اجازه ارسال بی وقفه کمک‌های بشردوستانه به غزه و حفظ هماهنگی و رایزنی بین دو کشور تاکید کردند.

عبدالله در سفر به منامه و دیدار با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، بر «اهمیت توانمندسازی سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه در آنجا برای پیشبرد بدون مانع» تاکید کرد و «درباره وخامت مستمر اوضاع در غزه هشدار داد».

به روایت خبرگزاری اردن، عبدالله و پادشاه اردن خواستار تشدید تلاش‌های دیپلماتیک منطقه‌ای و بین‌المللی، جلوگیری از کوچ اجباری ساکنان غزه، توقف تشدید تنش و یافتن افق سیاسی برای دستیابی به صلحی عادلانه، پایدار و فراگیر بر اساس راه‌حل دو کشور شدند.

خبرگزاری پترا درباره سفر ملک عبدالله به ابوظبی و دیدار او با شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات، ضمن رایزنی درباره تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف، در مورد تشدید تنش در منطقه (بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان) گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش خبرگزاری اردن، رهبران دو کشور همچنین درباره وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه، نیاز به تلاش‌های فوری بین‌المللی برای توقف تشدید خطرناک نظامی و ارائه حفاظت کامل از غیرنظامیان گفت‌و‌گو کردند.

عبدالله و محمد بن زاید «علاقه خودشان را به تقویت اقدامات مشترک برای دستیابی به صلح منطقه‌ای بر اساس حمایت عمیق دو کشور از همزیستی و همکاری منطقه‌ای برای همه مردم ابراز کردند».

سران اردن و امارات درباره روابط دوجانبه در زمینه همکاری‌های توسعه به ویژه در بخش‌های اقتصاد، سرمایه‌گذاری، صنعت، امنیت غذایی و دیگر بخش‌های حیاتی که در خدمت اولویت‌های راهبردی دو کشور گفت‌وگو کردند.

سفر منطقه‌ای ملک عبدالله دوم در شرایطی انجام شد که اردن روز چهارشنبه (دیروز) در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان به ویژه در نوار غزه، سفیر خود در تل‌آویو را فراخواند.